Welkom op Moeders Minimalisme!

Wat leuk dat je hier bent. Voor de mensen die hier nieuw zijn, je kunt me volgen via Twitter, Facebook,  Pinterest en Instagram. Wil jij ook graag beginnen met minimaliseren? Dan raad ik je dit e-book aan. Wanneer je gratis mijn nieuwe blogartikelen vol met tips in je mailbox wilt ontvangen kun je je hiernaast abonneren op mijn website. (vergeet niet je aanmelding te bevestigen in je mail)

Ik ben deze website begonnen omdat ik van mening ben dat het ook anders kan. Ik zal je uitleggen waarom.

Meer lezen

De meest gestelde vragen over de MM-ochtendroutine

Waar is de MM-ochtendroutine goed voor?

De dag is nog maar amper begonnen en je heb al je bed opgemaakt, je ziet er stralend uit, de badkamer is netjes, je was is bij, je aanrecht is ruim, je weet ongeveer wat de dag je gaat brengen, je hebt een bezinningsmomentje gehad en je weet nu al wat je vanavond gaat eten. Klinkt als een sprookje? Het is mogelijk! Met de ochtendroutine van het MM-huishoudsysteem!

Waar kan ik alle stappen van de ochtendroutine vinden?

De ochtendroutine bestaat, net als de avondroutine, uit 9 stappen. Je kunt alle stappen van de ochtendroutine hier vinden. Je vindt er ook een gratis printable waar jij je stappen op kunt afvinken in de ochtend.

Hoelang duurt deze ochtendroutine?

Dat hangt natuurlijk helemaal van jezelf en je huishouden af. Maar je kunt er gemakkelijk achter komen. Schrijf alle 9 stappen op in je huishoudboek. Wanneer je een stap doet, zet je de timer aan. En zo schrijf je achter elke taak een tijd. Meten is weten. Dit zal je helpen met het plannen van de dag en zo weet je hoe laat je moet opstaan (en naar bed moet gaan). Misschien ben je binnen een uur klaar en misschien doe je er anderhalf uur over of nog wat langer. Maar vergeet niet, dan heb je wél je bed opgemaakt, jezelf opgefrist, de badkamer netjes, de was en de vaat gedaan, het avondeten klaargelegd, je huis netjes, een dagplanning gemaakt én een moment van bezinning gehad. En je bent helemaal klaar voor wat de dag gaat brengen!

Wat als ik in de ochtend geen tijd heb voor zo’n routine?

Als je weet hoelang je over je ochtendroutine doet (zie vorige stap), dan kun je natuurlijk wat eerder opstaan of je kan nog kijken wat je kunt doen om deze minder lang te laten duren.

Als de hele ochtendroutine je niet lukt om in de ochtend te doen dan kun je bijvoorbeeld de badkamerreset en het avondeten-check ook in de avond doen. En het bezinningsmomentje kan misschien ook later op de dag?

Kijk ook naar wat je kunt uitbesteden. Mijn man leegt bijvoorbeeld iedere ochtend de vaatwasser. Dat scheelt mij weer. Misschien kun jij je oudere zoon de taak geven om ‘s ochtends de was op te hangen of je dochter om iedere ochtend een badkamercheck te doen. Jullie leven tenslotte met zijn allen in 1 huis. En als je ze niet zover krijgt, ook goed. Dan doe je het zelf. #justgetitdone

Misschien werk je twee dagen in de week en heb je echt geen tijd om in de ochtend de was te doen. Dan doe je het toch die twee dagen niet? Het gaat er om dat je de was bij houdt, het liefst elke dag. Maar als het 1, 2 of 3 dagen minder is, no worries!

Hoe zorg ik voor de discipline om de routine vol te houden?

Als het een routine is, dan heb je er geen discipline meer voor nodig. Dan is het net als tandenpoetsen. Maar het kost wel discipline om het een routine te laten worden. Geef jezelf daarvoor de tijd. En lukt het een dagje niet? Geen zorgen, morgen is er weer een dag.

Hoe krijg ik mijn gezin ook zo ver om ook mee te helpen? 

Print de gratis checklijst uit en leg het aan je familieleden voor. Vertel ze dat je graag deze checklijst iedere ochtend wilt gaan doen. Vraag hoe ze daar aan willen bijdragen. Misschien hun eigen bed opmaken/open slaan, de gordijnen en ramen openen? En misschien is er iemand die de vaatwasser iedere ochtend wil gaan legen? Of de was op wil hangen? Maar maak er beslist geen strijd van thuis. Wil iemand niet meewerken? Prima, dan doe je het gewoon zelf.

Hoe maak je van de ochtendroutine ook echt een routine?

Hang de routine op in je slaapkamer, keuken of/en badkamer. En blijf iedere dag herhalen. Als jij zo’n routine nogal overweldigend vindt, kun je beginnen met de eerste stap en om de zoveel dagen een stapje toevoegen. Ook mag je contact met mij opnemen. Ik ga binnenkort kleine groepjes online begeleiden in het MM-huishoudsysteem.

Wat als het me niet lukt om alle stappen iedere dag te doen?

Wees niet te streng voor jezelf. Soms werken de kinderen niet mee, soms komt er iets tussendoor en soms wil het met jezelf gewoon even niet. Dan is dat gewoon even zo. That’s life. Je ochtendroutine is een fijne en stevige basis voor je huishouden. En als die basis voor een dag even (gedeeltelijk) wegvalt dan is dat helemaal niet erg. Want weet je? Morgen is er gewoon weer een dag!

Waarom is minimalisme belangrijk in deze routine?

Minimalisme maakt je het leven en dus ook je ochtendroutine zoveel gemakkelijker. Het bed opmaken met 10 kussentjes duurt veel langer. Kleding uitzoeken met een kast met teveel kleding is veel lastiger. Een badkamerreset doen terwijl deze vol is met spullen is praktisch onmogelijk. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik adviseer iedereen om, voordat je met deze ochtendroutine begint, als eerste je slaapkamer, je kledingkast en je badkamer stevig te minimaliseren. Zodat het begin van je dag zo soepel mogelijk verloopt.

Wanneer ontbijt ik in de routine?

Dat laat ik aan jezelf over. Dat kan als eerste, als laatste of ergens tussen door. Het gaat ook niet zozeer om deze volgorde, maar om een volgorde zodat het voor jouw huishouden lekker loopt. Pas het vooral aan als dat handiger is.

Heb jij nog een vraag over de MM-ochtendroutine? Laat het me weten!

Alle stappen van MoedersMinimalisme’s Ochtendroutine

De laatste stap in de ochtendroutine: bezinning

De negende en laatste stap van het MM-ochtendritueel is de tijd voor groei en bezinning. Maar dit kan uiteraard ook prima de eerste stap van je ochtendroutine zijn. Hier doe je iets wat helemaal voor jezelf is. Niet voor je partner, niet voor je kinderen, niet voor je huis, nee, gewoon helemaal voor jezelf. Even een moment om naar binnen te keren voordat je weer gaat zorgen voor je kinderen, je huis of gaat werken.

Vraag je zelf eens af. Waar heb je behoefte aan? Wat zo goed voor je zijn? Want we hebben allemaal wel van die goede voornemens. De een wil meer water drinken, de ander wil meer bewegen, weer een ander wil gaan mediteren of in een dagboekje schrijven en er zijn mensen die zo graag boeken willen lezen maar er nooit aan toe komen.

Let op, dit is het moment! Want als je het nu niet doet, wanneer doe je het dan? Voor je het weet wordt je weer opgeslokt door de drukte van de dag en zit je ‘s avonds weer uitgeblust op de bank. En dan heb je weer niet gedaan wat je zo graag wilde doen.

En het mooie is, het hoeft echt niet lang te duren. Stel je wilt graag wat leniger worden en je besluit iedere dag een vooroverbuiging te doen van twee minuten. Je zult versteld staan wat de kracht van herhaling dan is. Als je het handig vindt zou je ook een habbittracker bij kunnen houden.

Andere voorbeelden om in je ochtendroutine op te nemen:

– Een of meerdere pagina’s van een boek lezen
– In een dagboek schrijven
– Yoga (of rekken en strekken)
– Mediteren
– Bidden
– Water drinken (of een kan water klaarzetten)
– Affirmaties opschrijven
– Tekenen
– Visualiseren
– Future journaling
– Water drinken
– Sporten
– Groene smoothie maken
– Een kop koffie drinken zonder telefoon
– 10 keer opdrukken
– Een podcast luisteren
– Een dankbaarheidsoefening doen
– Een wandeling
– Een ademhalingsoefening
– Kaars aansteken
– Muziek luisteren

Wist je dat de meest succesvolle mensen in de wereld ‘s ochtends eerst wat tijd aan zichzelf schenken? Nu hoor ik je denken: leuk bedacht, maar ik moet ‘s ochtends vroeg de deur uit. Maar misschien kun je dan toch een podcast luisteren op de fiets? Of een boek lezen in de trein? Of affirmaties opzeggen tijdens het autorijden? Een pagina uit een boek lezen terwijl je computer opstart? Een korte meditatie doen op het toilet?

En als je kinderen hebt? Denk ik mogelijkheden en niet in beperkingen. Een of twee yogahoudingen lukken misschien terwijl de kleine naast je op de vloer speelt, als hij eventjes slaapt of bij de tafel met de klei speelt. Er is meer mogelijk dan je denkt, zolang je maar niet teveel van jezelf vraagt en het simpel houdt.

Natuurlijk kun je bovenstaande gewoontes ook afwisselen, combineren of op een eerder of later tijdstip doen. Misschien wil je wel een glas water drinken of een groene smoothie maken zodra je wakker wordt of een visualisatie-oefening doen terwijl je onder de douche staat. Maar houdt deze stap wel op je checklist van je ochtendroutine, zodat je niet aan jezelf voorbij gaat.

Ik vroeg via mijn sociale media aan jullie wat voor bezinningsmomenten jullie eigenlijk hebben. Hier een paar inspirerende reacties.

dagboek schrijven

Joanna: “Afhankelijk van de tijd: elke ochtend een glas lauw warm water, yoga oefeningen, meditatie en een gezond ontbijtje. Nuchter bewegen geeft mij energie. Meditaties geven mij rust en focus. Ontbijtje = genieten.”

Charlotte: “Ik sta ruim voor de kinderen op. Ik steek een kaars aan aan tafel, zet klassieke muziek op, drink een kopje koffie en lees of schrijf wat. Daarna is het tijd voor ontbijtjes maken, brooddozen, kinderen aankleden. Maar dat moment maakt echt dat ik mijn dag met een goed gevoel kan starten.”

Marny: “Iedere ochtend begin in ik met een korte meditatie (bodycheck), dan een paar keer de zonnegroet en vervolgens een smoothie met fruit, groente en zaden en een mok gemberthee.”

Esmeralda: “Korte meditatie, boek lezen of podcast luisteren over persoonlijke ontwikkeling, wandelen, affirmaties doen en eventueel in boekje schrijven, maar dat is niet iedere dag. Oh ja en ik begin de dag met me dankbaar te voelen, zodra ik mijn ogen open doe.”

Marjon: “Beginnen met een glas lauw water, mijn intentie van de dag bepalen (hoe wil ik graag zijn deze dag), ontbijten en daarna een uur wandelen (wij hebben een hond dus 2 in 1, hond blij en goed voor mij) en ik neem tijdens deze wandeling geen telefoon mee.”

Liesanne: “Ik begin elke dag met het schrijven over wat de dag gaat brengen en ademhalingsoefeningen en dat doe ik buiten met een kopje thee. Alles bij elkaar ongeveer 20 minuten. Ik doe dat elke dag, ongeacht het tijdstip en temperatuur.”

Tineke: “Ik sta om 6:10 op en heb dan ruim een uur voor dat mijn gezin wakker wordt. Ik doe een workout van 10 minuutjes. Lees de Bijbel voor inspiratie van boven en bid. Dan mijn dagdoelen scherp in mijn Bullet Journal en zo start ik de dag fit, geïnspireerd en scherp. Heerlijk! Dat kleurt mijn hele dag!”

Sandra: “Iedere ochtend hetzelfde, opstaan, naar toilet en dan een half uur op de loopband. Op stand 5 km per uur. Douchen, aankleden en dan pas naar beneden.”

Leestip: The Miracle Morning of The Magical Morning

Bekijk hier de andere stappen van MoedersMinimalisme’s Ochtendroutine

sinterklaasfeest tips

Minimalistisch sinterklaasfeest vieren

Jippie! Nog een paar weekjes en Sinterklaas komt ons land weer bezoeken! Maar hoe kunnen we het beste een gezellig sinterklaasfeest vieren zonder dat onze kinderen (en ons huis) worden overspoeld met overtollige en onnodige cadeaus? Ik geef je 5 tips!

1. Het draait niet om de cadeau’s

Ik hoor je denken van ‘daar denken mijn kinderen toch heel anders over.’ En toch is de spanning en de gezelligheid om het hele feest heen het gene waar de kinderen zo ontzettend van kunnen genieten. En natuurlijk ook van het grote verrassingsmoment van het uitpakken van de cadeautjes. Maar als je ze overlaad met cadeaus, pakken ze vaak het éne cadeau na het andere uit, zonder echt van het cadeau zelf onder de indruk te zijn. Want het is immers dan niet speciaal meer om een cadeau te krijgen. Kortom, geef ze met het sinterklaasfeest vooral een hele mooie gezellige familiebelevenis cadeau, iets waar ze later altijd met veel plezier aan terug zullen denken. Creëer een gezellige familietraditie met spelletjes, sinterklaasliedjes zingen, peperkoek bakken of wat dan ook!

P.s. Voor de mensen die een gitaar in huis hebben en er niets mee doen: je kunt via deze link een cursus volgen om 12 sinterklaasliedjes te leren spelen. Altijd gezellig! Succes! 😉

2. Begin op tijd

Als je alles in november/december nog moet kopen ben je in één maand een groot bedrag kwijt. Voor veel gezinnen is het handiger om op tijd met inkopen te beginnen. Bewaar dingen, indien je kinderen ze niet eerder nodig hebben, voor pakjesavond. Als je op tijd begint kun je al veel dingen bewaren die je je kinderen anders zo had gegeven. Ook heb je, als je op tijd begint, alle tijd om op leuke aanbiedingen te letten.

KIJK HIER VOOR EEN HANDIGE CHECKLIJST JE VOOR SINTERKLAASPLANNING

3. Vervang speelgoed

Om te voorkomen dat na vele jaren pakjesavond, verjaardagen en andere feestjes je huis bijna explodeert door al het speelgoed is het verstandig om voor of na pakjesavond de speelgoedkast eens door te gaan en te bekijken wat ze ontgroeit zijn of waar ze nooit meer mee spelen. Want als er iets bij komt, moet er ook weer iets uit. 😉

4. Ga niet winkelen

Bepaal vooraf wat je wilt gaan kopen of bestel het via internet. Ga niet lekker shoppen en kijken wat je tegenkomt want o, o, o, dan is de verleiding zoooo groot om allerlei leuk speelgoed te gaan kopen voor je lieve kinderen. Ze zullen er vast en zeker heel blij mee zijn, maar je portemonnee wordt een stuk lichter en je huis een stuk voller. En hebben ze het eigenlijk allemaal wel nodig?? Vast niet! Maar dat is lastig om op zulke momenten te bedenken. Lijstje meenemen dus!
Alle cadeaus hoeven natuurlijk ook niet nieuw te zijn! Kijk ook eens bij bijvoorbeeld de kringloopwinkel. En ga ook gewoon eens winkelen (of online bestellen) bij de winkels uit je buurt in plaats van de grote bekende webshops. De lokale ondernemers hebben onze hulp nu zo hard nodig.

5. Beperk je inkopen

Zorg dat je niet lukraak dingen gaat kopen maar bepaal van te voren wat je wilt dat de goedheiligman ze gaat geven. Zo weet je zeker dat je huis niet langzaam vol groeit met allerlei onnodig speelgoed. Je zou bijvoorbeeld van onderstaand lijstje gebruik kunnen maken.

*  Iets wat ze willen

Dit is toch ook waar het sinterklaasfeest omdraait, om iets aan Sinterklaas te vragen wat je al heel lang heel graag wilde. Wil je kind graag die éne barbiepop of race-auto? Prima! Dan kan hun sinterklaasfeest vast niet meer stuk! Dan kan dat éne stuk speelgoed waar ze toch niet meer mee spelen naar een goed doel.

*  Iets wat ze nodig hebben

Iets wat je sowieso toch zou kopen omdat je kinderen het nodig hebben, kun je vaak ook prima bewaren voor het pakjesavond. Bijvoorbeeld een nieuwe tandenborstel, gymschoentjes, een dekbedovertrek, nieuwe sloffen, een nieuwe tas voor naar school of een ‘nieuwe’ fiets.

* Iets wat ze kunnen dragen

Lekker praktisch! Ik kreeg altijd elk jaar een nieuwe pyjama, sokken of ondergoed van Sinterklaas. Misschien niet het meest leuke cadeau maar ik was er toch altijd wel heel blij mee. Je kunt het natuurlijk ook wat origineler aanpakken door je kinderen een nieuwe sjaal, jurk of stoer shirt met pakjesavond te geven. Altijd een goed cadeau omdat je kleding geeft wat ze ook gebruiken. Als ze de kleding ontgroeit zijn kun je het weer doorgeven of verkopen.

* Iets om te lezen

Lezen is hartstikke leerzaam voor kinderen. Het is gezellig om samen met ze te lezen en het ontspant je lichaam en geest. In ieder geval, lezen kent te veel voordelen om het niet met enige regelmaat te doen. Een boek is en blijft dan ook altijd een goed cadeau. Je kunt zelf een boek voor je kinderen uitzoeken maar je kunt ze ook zeggen dat ze zelf een boek mogen uitzoeken om aan Sinterklaas te vragen. Dan zijn ze er vast en zeker hartstikke blij mee! Ook boeken kun je, als de kinderen ze ontgroeit zijn, weer doorgeven of verkopen. Oh ja, ben je op zoek naar een mooi Fries kinderboek? Check dan even de webwinkel van de Afûk. 😉

Heb jij nog leuke tips voor andere moeders? Laat het ons weten!

Lees ook: Sinterklaasfeest-planning voor in je huishoudboek

dagplanning

Zo maak je een fijne dagplanning

De zevende stap van de ochtendroutine van het MM-huishoudsysteem adviseert je om in de ochtend een dagplanning te maken. Persoonlijk vind ik het fijn om bij deze stap even ontspannen aan de keukentafel te gaan zitten met een heerlijk kopje groene thee. Ik pak mijn huishoudboek erbij en ga er even voor zitten.

dagplanning

Op de dagen dat ik dit NIET dit rustmomentje heb, probeer ik in mijn hoofd of op mijn telefoon een soort dagplanning te maken. Bijvoorbeeld tijdens het ontbijten, als ik onderweg ben of als ik op mijn werk de computer opstart. Want een dagplanning geeft je niet alleen een doel, maar zorgt er ook voor dat alles in je huishouden lekker blijft lopen. Je plant niet alles per minuut maar geeft een ruime schatting van wanneer je bijv. boodschappen gaat halen, de koffers gaat inpakken, je dagtaak gaat doen en wanneer je dan nog bij je moeder langs wilt gaan. Je geeft jezelf in de ochtend de kans om je dag richting te geven zodat je tijdens je dag niet overrompeld wordt door taken die nog gedaan moeten worden waar je niet aan had gedacht.

Je kunt je dagplanning op een krijtbordje schrijven, in je huishoudboek, in je telefoon, in je agenda of in een boekje. Het maakt niet uit, wat maar werkt voor jou. Een boekje kan handig zijn zodat je onderstaande 5 punten even voorin als herinnering kan schrijven.

In 5 stappen een goede dagplanning

1. Zelfcheck

Ga voordat je gaat beginnen even na hoe jij je voelt. Hoe voelt je lichaam? Heb je ergens pijn? Waar heb je behoefte aan? Voel jij je eenzaam, energiek, verdrietig, boos, uitgeblust of vrolijk? Naar jezelf luisteren is het belangrijkste en tegelijkertijd het lastigste wat er is. We denderen zo vaak aan onszelf voorbij. Begin daarom je dagplanning altijd met een korte zelfcheck.

2. Voornemen

Hoe wil je dat vandaag gaat? Wat is je intentie? Wat moet er gebeuren om er een fantastische dag van te maken?

3. Doelen

Tijdens je maandplanning heb jij je maanddoel opgeschreven. Wat kun je vandaag doen om dichter bij je maanddoel te komen?

4. Check je afspraken

Kijk in je agenda. Welke afspraken heb je vandaag? Schrijf ze met de tijden op je dagplanning en zet we ook een (geschatte) eindtijd bij. En je hoeft natuurlijk niet elk detail op te schrijven, zoals je ochtendroutine, je lunch of dat jij je kinderen van school moet halen. Die dingen doe je als het goed is ook wel zonder dagplanning. Dat scheelt je weer wat schrijfwerk.

5. To do’s

Welke dingen wil je vandaag graag doen? Zet ze ook in je dagplanning, maar maak het lijstje niet te lang! Zet ook de geschatte tijden erbij. Wil je te veel doen? Stel dan prioriteiten. Wat moét (of wil) je vandaag écht doen?

Voorbeeld

1. Zelfcheck -> gelukkig maar moe 
2. Voornemen > mezelf wat rust gunnen 
3. Doelen > een paar pagina’s uit het boek lezen

09:00 - 09:30 dagtaak -> administratie 
09:30 - 10:00 skypen met collega 
10:00 - 11:00 in bad een boek lezen 
11:15 - 11:30 schoonmaak (de verkorte versie)
13:00 - 15:00 met peuter mee slapen 
16:00 - 17:00 wandeling maken met peuter en bij de bakker langs en kaart op de bus doen

Deze dagplanning helpt je vooruit in het leven. Het laat je bewust worden van waar je staat en waar je naar toe wilt.
Maar het leven loopt niet altijd volgens planning. Als het leven je laat struikelen maak er dan een mooie salto van en pak je planning weer op zodra het kan. Dus had jij een dagje voor jezelf gepland maar komt je kleuter ziek thuis van school of belt je werk met een probleem, wees dan als een boom en buig mee met de wind. Dan zullen je takken niet breken.

Lees hier meer over het MM-huishoudsysteem.

Weekblog week 42: over sjaals en mutsen en een houten drumstelletje

Het was een heerlijk week. We zijn lekker naar Texel geweest. Natuurlijk was het anders dan anders. Niet even winkelen, uit eten of naar een zwembad of in indoor-speeltuin. We hadden onze eigen boodschappen mee en we hebben fietsen gehuurd. We zijn elke dag wezen fietsen, de kinderen vonden het heerlijk! En wij trouwens ook. Dus wat dat betreft hebben we niet echt iets gemist.

Het drumstel van Jilles

Vorige week vertelde ik over de Kiddos Toys Club. Dit speelgoedverhuurconcept is gestart om de hoeveelheid onnodig geproduceerd en ongebruikt speelgoed te verminderen. Wij hebben dus deze maand een speelgoedpakket toegestuurd gekregen en ik had beloofd jullie de komende tijd te vertellen hoe het speelgoed bevalt. Vandaag vertel ik jullie graag even over Jilles zijn drumstel van Plantoys, want die is duidelijk favoriet. Hij gebruikt de Wobbel, die we ook toegestuurd hadden gekregen, als krukje en gaat er vervolgens echt voor zitten. Zijn hele zangrepertoire komt voorbij. ‘Op een grote paddestoel’, ‘Bob de Bouwer’, ‘In de maneschijn’, alle liedjes worden door hemzelf begeleid door de drums. En het is werkelijk waar fantastisch om naar te kijken. Mijn telefoon is bijna vol met filmpjes.

Jilles zijn vader is zanger in een band en speelt gitaar en ook Jilles zijn oom speelt de drums, dus het hele drumgebeuren is hem niet heel vreemd, maar dat hij het zó leuk zo vinden had ik niet verwacht. Dat is dan wel weer grappig dat je nu iets in huis krijgt wat je normaal nooit zou kopen. Nieuw is hij best prijzig en als je dan zoiets aanschaft is het altijd maar afwachten of het bij je kind past. Maar Jilles drumt en drumt en wonder boven wonder, het speelgoed is nog steeds heel! Dat zegt genoeg over de kwaliteit van het speelgoed. 😉 Kortom, dit is erg goed uitgezocht door de Kiddos Toys Club. Jilles zal het wel jammer vinden dat het drumstel na een paar weken weer terug moet. Mocht hij het drumstel straks echt gaan missen, dan kunnen we altijd nog die lieve goede Sint aankijken. 😉

Nog even een vraagje aan jullie. Wie heeft er een Wobbel en (hoe) wordt er mee gespeeld?

Volgende week vertel ik jullie wat over Alphabuild.

Mini-minimaliseeropdracht van de week: mutsen, sjaals en wanten

De tijd komt er bijna weer aan en wellicht heb je er al gebruik van gemaakt. De mutsen, de sjaals en de wanten. Hoeveel heb je er? En voor je kinderen? Aan hoeveel heb je genoeg? Kinderen laten soms nog wel wat liggen of raken een sjaal kwijt, dus een reservesetje kan misschien geen kwaad. Maar een overdaad aan deze breisels is wellicht weer wat overdreven. Wat schuif jij door? En hoe berg jij het op? In een mandje? Of misschien in een organizer aan de binnenkant van een deur?

Winnaar boek ‘Liefde kun je leren’

Vorige week vertelde ik jullie over het boek ‘Liefde kun je leren‘. En zoals altijd geef ik ook dit boek weer weg. Jullie reageerden massaal op de winactie, maar er kan er maar 1 de winnaar zijn. En de winnaar is…. RIANNE!!

liefde kun je leren

Heb je het boek niet gewonnen en wil je het boek alsnog lezen? Het boek ‘Liefde kun je leren‘ is hier te bestellen. Er is ook een bijpassend kaartenset verkrijgbaar!

En binnenkort publiceer ik samen met Jacoline een gratis printable die je kunt gebruiken voor je ‘relatieplan’! Wordt vervolgd!

Tot volgende week!