Boekrecensie: Liefde kun je leren (met winactie)

Wat heeft liefde met minimaliseren te maken? Nou niets en alles tegelijk. Zoals we weten helpt minimalisme ons naar een gelukkiger leven. Want is het niet heerlijk om je huishouden op orde te hebben? Maar dat geldt natuurlijk ook voor je relatie. Want zeg nou zelf, de liefde kan knap ingewikkeld zijn. Het is niet voor niets dat tegenwoordig 1 op de 3 huwelijken in Nederland eindigen in een scheiding. Relaties zijn niet altijd leuk en gemakkelijk, maar wel de moeite waar om je volledig voor in te zetten. Hoe je dat doet? Dat vertelt Jacoline je in het boek ‘Liefde kun je leren’.

Voordat ik over het boek begin is het misschien wel leuk om te vertellen dat ik de schrijfster van het boek, Jacoline Steegstra, een paar jaar terug bij de film ’the minimalists’ in Amsterdam ontmoette. Jacoline zit in een rolstoel, maar dat weerhoudt haar er niet van om te minimaliseren. En ze gaat daar binnenkort wat over vertellen in de rubriek ‘Het verhaal van…‘.

Zeven sleutels

Relaties blijven niet vanzelf goed, kinderen voeden zichzelf niet op, ruzies gaan vaak over dezelfde onnozele dingen, geldgebrek is geen lolletje, het huishouden gaat altijd door, een wasmachine draait soms wel tien keer per week en als je pech hebt, krijgen je kinderen luizen en waterpokken tegelijk.” Zo schrijft Jacoline in haar inleiding. Ik moet hardop lachen. Het leven is inderdaad geen sprookje.

Maar gelukkig is er hoop. Want in het boek beschrijft Jacoline de zeven sleutels voor een hechte relatie.

Sleutel 1: Keer terug naar de eerste liefde

‘Er is hoop voor vastgelopen relaties. Je huwelijk hoeft niet op de klippen te lopen’, zo vertelt Jacoline in dit hoofdstuk. Aangezien 1 op de 3 huwelijken in Nederlands eindigen in een scheiding zullen deze zinnen hoopgevend zijn voor velen. Jacoline raad aan om bij deze eerste stap (sleutel 1) na te gaan waar het mis ging. Misschien toen de kinderen kwamen? Of toen jij een andere baan kreeg? En hoe was je relatie daarvoor? Denk daar eens terug. Wat vond je toen ook al weer zo leuk aan elkaar? Hier kun je goed merken dat Jacoline ook minimalist is, want ze adviseert, schrap onnodige verplichtingen en houdt over wat er echt toe doet. Dat is, als het goed is, ook leuke dingen doen met je partner. Het zijn uiteindelijk toch de ervaringen die tellen. Ieder hoofdstuk eindigt met een aantal vragen die jij jezelf en/of je partner kunt stellen en een aantal opdrachten waaraan je samen kunt werken voor een betere relatie.

Sleutel 2: Bij elkaar voor het leven

Of je nu getrouwd bent of samenwoont, wie besluit uit elkaar te gaan heeft allemaal te maken met dezelfde ellende. Inmiddels krijgen jaarlijks 70.000 kinderen van hun ouders te horen dat ze uit elkaar gaan. Jacoline verwijst zo nu en dan in het boek naar wijsheden uit de bijbel. Zo legt ze ook uit dat het huwelijk geen contract is, maar een verbond. Het gaat niet om wat je uit je relatie haalt, maar om wat je kunt geven.

Sleutel 3: Lessen in de liefde

‘Relaties stranden niet door een tekort aan liefde, maar door een gebrek aan kennis, vaardigheden en het vermogen om emotioneel op elkaar af te stemmen’, zo zegt Jacoline in dit hoofdstuk. Wat een mooie zin. Ik lees hem nog een paar keer. Verliefdheid is altijd tijdelijk. Gemiddeld schijnt het twee jaar te duren. Ik dit hoofdstuk geeft Jacoline prachtige tips over hoe je de juiste partner uitkiest. Ben je nog vrijgezel? Dan zou je dit echt even moeten lezen. En ook al ben je al jaren getrouwd, en is je liefdesleven in een sleur geraakt, ook daarvoor geeft Jacoline hier praktische oplossingen.

‘Bij elkaar blijven en van elkaar houden vraagt aandacht en zorg. ‘

En dan zijn er nog sleutel, 4, 5, 6 en 7. Maar om niet alvast alles al te verklappen, laat ik die even voor wat ze zijn. Maar ik kan wel alvast zeggen dat communicatie echt niet altijd de oplossing is, tot in tegenstelling wat mensen vaak denken. Je merkt echt dat Jacoline een relatietherapeute is en dat ze door haar vele ervaringen echt wel weet waar ze over praat. Ze geeft briljante tips en oefeningen die heel goed te doen zijn. Ze vertelt hoe je een goede relatieplan opstelt met richting en focus. Een relatieplan! Heb jij daar ooit wel eens over nagedacht? Ook komt het minimalisme nog aan bod en spreekt ze over een goed huishoudsysteem. I like it! 🙂

‘Relaties en gezinnen gedijen beter in een overzichtelijke, schone omgeving waarin ieders gezinslid spullen kan terugvinden op een vaste plek.’

Gebruiksaanwijzing

Of je nu in een relatiecrisis zit of je bent nog van plan om binnenkort te gaan trouwen, dit boek is zeker de moeite waard om te lezen. Je kunt het zien als een soort gebruiksaanwijzing voor je relatie. Als je een wasmachine koopt moet je ook weten hoe hij werkt en je moet hem ook zeker onderhouden. Ook relaties moeten worden onderhouden. En eerlijk is eerlijk, ook bij ons thuis schiet dat door de kinderen, ons werk en de drukte van iedere dag er wel eens bij in. Maar door Jacoline haar boek en haar geweldige tips ben ik er weer even bewust van. Het boek, dat overigens heerlijk wegleest, heeft me zeker veel geleerd.

Dit thema zal zeker vaker terug komen op mijn website, omdat het té belangrijk is in ons leven, in dat van onze partners en van onze kinderen. En zoals ik ook in de inleiding al zei, relaties zijn niet altijd leuk en gemakkelijk, maar wel de moeite waar om je volledig voor in te zetten.

Het boek winnen?

En zoals altijd geef ik ook dit boek weer door. Heb je interesse? Laat dan hieronder even een reactie achter op mijn website. Dan kies ik over een week een winnaar uit en stuur ik je het boek snel toe!

En voor alle andere mensen, het boek ‘Liefde kun je leren‘ is hier via bol.com voor € 14,99 te bestellen. Het is óók als e-book te bestellen.

p.s. Lees ook -> Minimaliseren kun je leren.

Heb je een taalfout of een niet werkende link gezien in deze blog? Meld het me! Zoek je me ook gezellig op Instagram op voor handige tips over minimaliseren en huishouden? -> dieuwke_moedersminimalisme

Op de hoogte blijven van alle nieuwe berichten?

Meld je dan nu aan! (afmelden kan altijd en ik beloof: geen spam!)

Voeg je bij 1.154 andere abonnees

44 gedachten over “Boekrecensie: Liefde kun je leren (met winactie)”

1. Bedankt voor je uitgebreide recensie. Ik zou het boek graag willen winnen. Een relatie gaat inderdaad niet vanzelf. Zeker als er bij het krijgen van kinderen vanalles bij komt kijken waarop je niet had gerekend, verlies je elkaar makkelijk uit het oog.

2. Wat een fijn boek lijkt me dit, ik ben erg nieuwsgierig geworden na je recensie! Echt tijd vrijmaken voor elkaar blijft soms nog echt lastig. Maar het is voor onze dochter natuurlijk ook essentieel dat wij als partners elkaar blijven vinden. Ben benieuwd!

1. Ik zou dit boek heel graag willen winnen. 2 jaar geleden gescheiden. Nu sinds 3 maanden een nieuwe vriend. Mijn kinderen zijn 6 en 4.

2. Wat een mooie recensie! Ik loot graag mee. We hebben 3 pracht kinderen in 3jaar en 3maanden en zijn een jaar getrouwd. Daar willen we nog heel veel gelukkige jaren van maken.

1. Ik werd getriggerd door het terug gaan naar mijn eerste liefde… toen was ik 17 en 21 toen het uitging… We zijn nog steeds vrienden! Daarna relatie gekregen met mijn ex, waar ik 2 super leuke kids mee heb gekregen. Vier maanden nadat ik bij mijn ex ben weggegaan, omdat het na heel lang proberen echt niet meer ging, is onze oudste overleden…
        Sinds mijn scheiding en het overlijden van Marith, heb ik geen serieuze relatie meer gehad. Eerst niet, omdat ik er geen behoefte aan had… later niet, omdat het best lastig is, om een man te vinden die niet ‘weggeblazen’ wordt door wat er mij is overkomen. Keer op keer kreeg ik te horen: “Wat een sterke vrouw ben jij en wat knap dat je ondanks alles nog zo van het leven kan genieten. Ik zou dat niet kunnen…”
        Ik hoop echt dat er ergens nog een man is die het ziet zitten om met mij een nieuw avontuur aan te gaan.
        Nieuwsgierig geworden naar meer tips! Ik doe graag mee en ga duimen! Ik kan wel wat tips gebruiken

2. Na 20 jaar huwelijk en met kinderen die al wat ouder zijn ben je steeds meer samen. Toen de kinderen jonger waren waren wij een goedlopende machine. Nu ze steeds meer hun eigen weg gaan is er steeds meer samen. En ik moet je eerlijk zeggen dat valt best tegen. Ben echt heel nieuwsgierig naar dit boek

3. Ik ben erg benieuwd geworden naar aanleiding van je recensie. Zodra de kinderen komen, merk je dat het heel belangrijk is regelmatig tijd voor elkaar vrij te maken. Inmiddels zijn we de tropenjaren gepasseerd, maar niet te min blijft het belangrijk te investeren in je relatie. Ik zou heel graag dit boek lezen en daarna ook weer doorgeven, zodat nog meer mensen hem kunnen lezen.

4. Wat een leuke winactie. Zoals vele anderen merken ook wij, hoe lastig het is om tijd voor elkaar te maken met twee kleine kinderen! Blijven investeren. Graag doe ik mee aan deze actie om het boek uiteindelijk ook weer door te geven!

5. Wat een leuke winactie! Helaas verkeren we hier al een tijdje in zwaar weer en lijken we er niet uit te komen. Dit boek zal ons weer positieve energie geven om niet op te geven zodat onze kids niet bij die 70.000 gaan horen.

6. Oeh dit boek zou ik heel graag winnen. Ik zie t in mijn omgeving nu veel mis gaan in relaties en ook wij hebben onze ups en downs. Graag zou ik met dit boek meer willen leren over je liefdes relatie.

7. Ik doe graag mee met deze winactie.
    Na het krijgen van ons 1e kindje 3jaar geleden zijn we in hevige vaarwaters terecht gekomen. Ondertussen is het wat rustiger geworden en denk ik eventueel aan trouwen. Ik ben nog niet 100procent overtuigd hiervan omdat ik ook echt maar 1 keer wil trouwen en ook niet wil scheiden. Het zou handig zijn om wat nuttige tips te lezen in het boek, zodat ik uiteindelijk toch de stap met een gerust hart durf zetten.

8. Jaaaa ik zou heel graag willen winnen, met zes kinderen een eigen zaak is het liefde met ups en downs, het leven is te kort en te dankbaar om alleen verder te gaan

9. Ik zou dolgraag dit boek winnen, na 16 jaar samen zijn is het wel eens fijn om te kunnen lezen hoe je de relatie weer die boost kunt geven die nodig is

10. Dat klinkt als een hele waardevolle aanvulling van mijn al-iets-meer-geminimaliseerde-boekenplank! Terug naar de essentie, en laat liefde een van die dingen zijn <3

11. Wat een leuke winactie! Lijkt mij een heel interessant boek. Eerder al iets soortgelijks gelezen en dat vond ik echt heel leerzaam.
    Doe dus veel graag mee!

12. Mooi! Ik ben erg geïnteresseerd in alle ideeën hierachter. We zijn erg bewust bezig met onze relatie en kinderen. Graag doe ik mee aan de actie.

13. Oh gaaf zeg! Ik zou het heel interessant vinden om dit boek te lezen, doe graag mee met de win-actie. Ruim 8 jaar en 3 kinderen verder hebben we wel wát ervaring maar er blijft werk aan de winkel ;-). Zeker omdat we ook te maken hebben (gehad) met een aantal (blijvende) uitdagingen, zo gezegd.
    Dus fingers crossed.
    En sowieso bedankt voor je recensie!

14. The best of both worlds…: focus op wat er toe doet.
    De afgelopen jaren hebben we wat emotionele, fysieke en financiele tegenslagen gehad. Al snel zit je in je eigen wereldje met je eigen zooi en dat is dan meer dan genoeg. En ondertussen tikt de tijd voorbij.
    Het zou zo’n zonde zijn…
    Ik doe graag mee me deze actie!

15. Die zou ik graag winnen! Mijn man is de liefste van de wereld en dat gevoel wil ik graag zo houden, maar met drie jonge kinderen (5, 4 en 2), twee drukke banen en twee opleidingen, willen we nog wel eens vergeten om dat tegen elkaar te zeggen, en komt er in plaats daarvan “waarom heb je dat en dat nog niet gedaan?”. Na minimaliseren in huis(houding), kunnen we wel wat hulp gebruiken over hoe we dat kunnen toepassen in ons leven en ons huwelijk.

16. Wat een interessant boek!
    Ik ben al jaren gelukkig samen met mijn man en inmiddels 3 kinderen rijker, maar zou echt nog wel wat tips en tricks kunnen gebruiken hoe we het leuk blijven houden. Want de sleur van het dagelijks leven neemt ons ook af en toe mee.

17. Heel erg interessant. Ik waag graag een kans om dit boek te winnen. Mijn lief heeft momenteel psychische klachten. Dat zet af en toe behoorlijk wat druk op de relatie. Wie weet wat de tips en trucs voor ons kunnen betekenen.

18. Wat leuk, zoveel reacties op deze blog Dieuwke. Dit boek heb ik echt vanuit mijn hart geschreven voor al die moeders en vaders die zoveel van elkaar houden, maar elkaar zo gemakkelijk kwijt raken in de waan van de dag. Ik heb zelf ook die worsteling gekend en heb mogen leren dat je het leven zo eenvoudig mogelijk moet maken. Letterlijk terug naar de essentie. Ik hoop dat het boek zijn weg vindt naar degene die het echt zo nodig heeft op dit moment.

En voor de anderen: je kunt het ook altijd nog zelf aanschaffen en daarna doorgeven aan iemand anders die het nodig heeft! Nog een kleine aanvulling. Naast het boek heb ik ook een kaartenset met de titel Leren Liefhebben. Die kaarten kunnen je helpen een verdiepend gesprek aan te gaan met je partner. Ook via de grote online boekhandel, bij de lokale boekhandel en bij mij te verkrijgen.

19. Wat lief dat je dit boek door gaan geven! Wij zijn al 16 jaar getrouwd en hebben de nodige hobbels moeten nemen de afgelopen jaren. 8 jaar geleden hebben we zelfs op het punt gestaan er een einde aan te maken. We hebben ervoor gekozen om ervoor te blijven ‘vechten’, maar dat heeft niet betekend dat het daarna makkelijker is geworden. De strubbelingen blijven.. Zoals in je recensie al staat lijkt het vaak neer te komen op ‘communicatie’. Onder andere daarom lijkt het me zeer interessant dit boek te lezen, ben heel erg benieuwd naar alle info die Jacoline erin heeft geschreven..

20. Liefde kun je leren, maar mijn liefde was elkaar aan kijken lachen en we wisten het gelijk gewoon op een braderie in Amsterdam maar het boek lijkt me geweldig om te lezen. Ik doe graag mee met de witactie.

21. Ook ik zou graag kans maken op dit boek! Ik ben sowieso superblij met alle leuke nieuwe artikelen die op je website verschijnen! Ik lees ze graag!

22. Wat een fijn en leerrijk boek moet dit zijn. Ik ben zeer benieuwd naar het boek en zal het daarna met heel veel liefde doorgeven aan iemand waarvan ik op dat moment denk dat hij/zij er ook heel veel zal aan hebben.

23. lijkt me een geweldig boek. hier 12 jaar samen 9 jaar getrouwd en een meisje van 5 . veel aandacht gaat uit naar ons meisje. en het huishouden savonds vaak moe op de bank. waar we voor we een kleine hadden super actief samen waren. lijkt me de moeite waard om deze te lezen

24. Lijkt me een interessant boek! Mijn man en ik zijn nu 8 jaar samen en hebben 2 prachtige kinderen. Om ons heen valt het ene na de andere gezin uit elkaar. Dit is zeer triest en ook confronterend.
    Wij hebben elkaar beloofd dat we alles op alles zullen zetten om onze relatie goed te onderhouden! Een boek als dit zou daarbij vast goed uitkomen!

25. Het boek zou ik wel graag winnen……en als ik het uitgelezen heb dan kan ik het nog doorgeven aan mijn 4 getrouwde kinderen zodat ook zíj er iets aan hebben…..