Verhuistips m.b.t. minimalisme

‘Ik ga binnenkort verhuizen, heb je ook tips voor me?’ Ik heb die vraag afgelopen jaren zó vaak gekregen. En natuurlijk kan ik wel wat bedenken maar de meeste inspiratie komt uiteindelijk toch uit ervaring. En aangezien het zo’n 13 jaar geleden is dat ik voor het laatst ben verhuisd heb ik die ervaring niet echt. Maar heel veel van jullie natuurlijk wel!

Dus vroeg ik mijn volgers via mijn Facebookpagina van MoedersMinimalisme, mijn Instagram en mijn FB-groep ‘Minimaliseren kun je leren‘ om tips. En die kreeg ik massaal binnen. Dank jullie wel! De meest genoemde en beste tips heb ik hieronder voor je op een rijtje gezet. Ik hoop dat jij er wat al zal hebben als je binnenkort gaat verhuizen.

De 5 beste verhuistips m.b.t. het minimalisme

Verhuistip 1: Begin ruim op tijd

Een van de meest genoemde tips is om ruim op tijd te beginnen. Zo heb je alle tijd om je spullen te schiften, te ontspullen, je spullen die je niet meer wilt kwijt te raken en na te denken wat je mee wilt nemen naar je nieuwe huis en waar je het waarschijnlijk gaat stallen. Spullen die seizoensgebonden zijn kun je al vast inpakken.

G: “Begin ruim op tijd en maak een planning wanneer je wat zou willen doen.”

Verhuistip 2: Minimaliseer voordat je gaat inpakken

Verhuizen is dé manier om alles in je huis door handen te krijgen en te bedenken of het de moeite waard is om het in te pakken, straks weer uit te pakken en een plekje te geven in je nieuwe huis.

Wil je graag minimaliseren? Stop dan niet alles klakkeloos alles in dozen, maar zet een aantal dozen klaar voor de spullen die je gaat weg doen. Een doos voor bijvoorbeeld de kringloopwinkel, een doos voor spullen die je aan familie en vrienden wilt gaan geven, een doos voor wat bij het vuil kan enz. Maak er een uitdaging van om de dozen zoveel mogelijk te vullen.

De spullen waarvan je echt 100% zeker weet dat je mee wilt gaan nemen, die pak je in. Check je dozen eventueel een tweede keer voordat je gaat verhuizen of je deze spullen echt wilt gaan bewaren en mee wil laten verhuizen.

Kun je wel wat tips gebruiken op het vlak van loslaten en minimaliseren? Ik heb ik hier een aantal blogs voor je die je wellicht kunnen helpen.

G: “Begin met opruimen voordat je inpakt en niet pas bij het uitpakken, dan moet je te snel beslissingen nemen, vooraf heb je meer rust en het voordeel is dat je sommige dingen maar één keer in handen krijgt i.p.v. drie keer.”

I: “Ik moest mijn inboedel een tijdje opslaan, wat best duur is, en dus stelde ik mezelf de vraag: ‘Heb ik er geld voor over om dit op te slaan?’”

M: “Bij alles denken: is dit de moeite van het verhuizen waard? Zo nee, dan heb je je antwoord. (Niet onderhandelen met jezelf 😉 )

I: “Mijn belangrijkste tip: vooraf heel veel wegdoen! Een paar verhuizingen terug had ik 132 verhuisdozen nodig, nu nog maar 65-70”

– De tien gouden tips voor de beginnende minimalist
– De tien grootste nadelen van het minimalisme
– Hoe begin ik met minimaliseren?
– 12 manieren om een ander blij te maken met jouw spullen
– 10 tips die je helpen om spullen los te laten
– Spullen wegdoen? Wat als ik spijt krijg?
– Facebookgroep ‘Minimaliseren kun je leren’
– Maakt het minimalisme gelukkig?
– De vijf meest gebruikte excuses om iets niet weg te hoeven doen
– Goede doelen voor jouw overbodige spullen
– Een doosje vol herinneringen.
– Wat als je partner niet mee wil werken?
– Hoe maak ik een stufflist?
– Spullen zijn niets
– De tien beste minimaliseerhacks

Verhuistip 3: Doe de spullen die je weg wilt gaan doen ook zo snel mogelijk weg!

Besluiten om iets niet mee te verhuizen is één ding, maar om vervolgens te beslissen waar de spullen heen moeten en ze daadwerkelijk ook je huis uit te werken is een tweede.

Het is natuurlijk zonde om alles in de container te gooien, heel veel spullen kunnen prima een tweede leven leiden. Maar het kost soms best wel wat moeite om naast je drukke leven ook nog spullen te moeten verkopen, weg te brengen naar familie of vrienden of naar de kringloop. En toch is het van groot belang dat je dit zo snel mogelijk doet en het de hoogste voorrang geeft. Waarom? De kans is anders groot dat je in verleiding komt om het tóch te houden en het mee te verhuizen. Dus huppakee, weg ermee!

M: “Alles wat ik langer dan een jaar niet heb gezien, ging de container in of in de ‘1 dag open huis’: gratis meenemen! Alles wat hiervan overblijft—> weg ermee! Ik heb een container voor m’n deur laten zetten.”

Verhuistip 4: Pak alles per ruimte en categorie in

Geef alle ruimtes in je nieuwe huis een functie, een naam, een kleur, een cijfer of een letter. En plak dit op de deur én boven de deur (omdat de deuren vaak open staan) van iedere ruimte en laat deze matchen met de dozen die daar met de verhuizing gebracht moeten worden. Zorg dat de dozen van gelijke formaat zijn zodat ze gemakkelijk stapelbaar zijn. Een plattegrond kan ook handig zijn.

Zet op dozen waarin glaswerk zit met grote letters ‘fragile/breekbaar’.Handdoeken en theedoeken kun je ook gebruiken om glaswerk in te pakken.

A: “Schrijf ook op de zijkanten van de dozen wat er in zit, ik heb al zo vaak meegemaakt dat het bovenop stond maar dat de dozen gestapeld waren.”

S: “Minimaal 60x verhuisd in mn leven. Beste tip: altijd alles in dozen stoppen zelfs 1 theepot, niks los houden alles in dozen. Stapelt makkelijk tilt makkelijk. Geen tasjes of zakjes 🤷🏾‍♂️

Verhuistip 5: Laat de verhuisdag soepel verlopen

Een verhuisdag soepel laten verlopen is soms makkelijker gezegd dan gedaan maar het kan echt als je de volgende tips opvolgt:

Catering

Wijs iemand aan die de catering wil gaan verzorgen. Neem ook tijd voor een pauze, voor koffie en iets lekkers. Zo heb je tussendoor ook even een rustig momentje, en kan je op deze manier ook herinneringen maken. Zorg dat je in ‘t nieuwe huis meteen koffie én thee kan zetten en kopjes e.d. erbij hebt. Misschien ook wat fris en wat glazen of bekers. Zorg ook voor aanrechtdoekjes, handdoeken en theedoeken en zeep. De hoofdcatering kan misschien ook zorgen voor wat versnaperingen, broodjes, een warme maaltijd en al het servies wat daarbij komt kijken.

Oppas

Regel oppas voor de kinderen en huisdieren. Ook leuk voor kinderen: geef ze 1 doos die ze mogen versieren, waarin ze hun eigen spulletjes in kunnen stoppen en zo gemakkelijk terug kunnen vinden.

Verhuishulp

Verhuishulp is superfijn, neem deze dan ook aan wanneer het je aangeboden wordt en anders kun je er ook om vragen. Denk van te voren na hoe je alle hulptroepen inzet. Vriendinnen willen vaak helpen maar kunnen niet een hele dag, op deze manier 1 of 2 uurtjes helpen kan ook fijn zijn. Denk eraan dat je niet alleen ‘sjouwers’ nodig hebt, maar misschien ook schoonmaakhulp. Bedenk ook wie je wat laat uitpakken. Of misschien wil je het liefst alles zelf doen? Je kunt natuurlijk ook een verhuisbedrijf inschakelen, dat kost wat, maar het is vaak ook de moeite meer dan waard. En help natuurlijk zo vaak als je kan ook andere mensen met verhuizen!

Coördinatie

Zorg voor het opvangen van verhuizers in je nieuwe woning door iemand die goed weet wat, waar heen moet aan meubels. Je kunt ook zelf gaan coördineren en aan anderen het sjouwwerk overlaten. Op die manier kun je vragen beantwoorden, in de gaten houden dat alles op de juiste plek terecht komt, checken dat de bedden en kasten in elkaar worden gezet, enz.

De bedden

Zorg als eerste dat de bedden in elkaar worden gezet en opgemaakt. Dan hoef je daar ‘s avonds wanneer je moe bent, er niet druk meer over te maken.

De belangrijkste spullen

Maak een doos of een weekendtas voor ieder gezinslid met daarin de belangrijkste spullen voor de komende dagen. Dan heb je in ieder geval alles bij de hand en hoef je niet de dozen door te zoeken voor bijvoorbeeld een pyjama, tandenborstel, medicijnen of oplader van de telefoon.

Overige tips:

  • Neem iedere keer als je naar het nieuwe huis gaat spullen mee van je oude huis.
  • Ga je verhuizen en is het huis leeg? Dat is het perfecte moment om te isoleren.
  • Wil je planten meeverhuizen, stek op tijd, of overleg, je mag die niet zomaar uit je tuin halen.
  • Maak een doos met daarin ziplockzakjes met schroeven en bevestigingsmaterialen en dergelijke van de meubels. Zet duidelijk op de zakjes van welke meubels de materialen zijn. Je kunt niet altijd schroeven en dergelijk aan de meubels bevestigen en zo hoef je er niet om te zoeken. Doe gereedschap (schroevendraaiers, inbussleutels, etc.) om de meubels in elkaar te zetten ook in de doos dan kun je snel aan de slag met het in elkaar zetten van (sommige) meubels.
  • Maak de dozen niet té zwaar. Doe bijvoorbeeld boeken in kleinere dozen of doe er iets lichts bij in.

Tamara: “Wij zijn twee jaar geleden van een groot gezinswoning met drie slaapkamers en een grote zolder in de stad verhuisd naar een klein huisje met twee slaapkamers, geen zolder (wel een groot hok op het erf) in een dorpje aan de bosrand ☺️ Bewust kleiner, minder onderhoud, minder spullen, meer genieten van het leven. Per kamer alle spullen door de hand genomen en gescheiden: noodzakelijk, niet noodzakelijk met daarin houden en weg en emotioneel verbonden. Er is bij ons veel weg gegaan, allen een goede plek gekregen en hergebruikt. Wij zijn uiteindelijk licht bepakt verhuisd. Het emotionele was best lastig, ik ben 40 jaar en heb op 2 jarige leeftijd mijn vader verloren en 2 jaar geleden mijn moeder. Dan heb je in eens veel spullen met herinneren. In het begin hebben we de spullen van mijn moeder in het hok gezet, ik heb een jaar gewacht en ben er toen door gegaan. Uiteindelijk is er een grote plastic opberg bak overgebleven met emotionele spullen van hun beiden. Een aantal kleine huisraad spulletjes gebruiken wij in ons eigen huis. De herinneringen zitten in je hart en hoofd. Maar desondanks vind ik het lastig om de box van ons zoontje weg te doen, die van mijn moeder gekregen heb. Die ligt onder ons eigen bed.”

Tot zover mijn of eigenlijk jullie tips! Mist er nog een tip? Laat het me weten!

Heb je een taalfout of een niet werkende link gezien in deze blog? Meld het me!

Laat hier je reactie achter!