boodschappen tips

Dagtaak: boodschappen doen (met handige tips!)

Het MM-huishoudsysteem adviseert je om bepaalde huishoudelijke taken aan dagen te koppelen, zodat het een vast onderdeel wordt van je week. Dit kun je ook doen met het halen of het bestellen van je boodschappen.

Lees ook de blog over de dagtaken.

Voor wie een vast maaltijdplan heeft is het handig om drie verschillende lijsten te hanteren.

  1. Vaste boodschappen
    Op deze lijst zet je de boodschappen die je iedere week standaard haalt. Heel handig om te hebben, daar hoef je met enige aanpassing nooit meer over na te denken. Wanneer je online je boodschappen bestelt, kun je deze als favorieten aanvinken.
  2. Weekmenu boodschappen
    Vervolgens maak je voor elke week dat je een vast maaltijdplan hebt een boodschappenlijst. Als je voor vier weken een maaltijd plan hebt, heb je dus vier verschillende lijsten. Ook reuze handig, want hier hoef je ook niet meer over na te denken als je deze lijsten eenmaal klaar hebt.
  3. Extra boodschappen
    Soms heb je iets nodig dat niet bij bovenstaande twee lijsten horen en wat je niet iedere week nodig hebt. Zoals misschien aspirines, toiletpapier, gebak of schoonmaakmiddel. Zet deze dingen op je extra boodschappenlijst.

Zet de boodschappen in de volgorde van je winkel of zet ze in categorieën. Zet de lijsten in je huishoudboek, op je computer, in je telefoon of in een app. Dan is het aan de hand van deze drie lijsten heel gemakkelijk boodschappen doen.

Ik vroeg jullie via mijn sociale media om handige tips wat betreft het boodschappen opschrijven, halen, bestellen en weer opruimen. Ik heb de fijnste tips voor je op een rijtje gezet!

Tips voor het opschrijven van je boodschappen

  1. Schrijf je boodschappen op in de volgorde van de looproute van je winkel of per categorie.
  2. Gebruik een boodschappenboekje in plaats van een briefje, zo raak je je briefjes niet kwijt.
  3. Gebruik een app om de boodschappen in te zetten, zoals ‘notities’ of ‘our groceries‘.

Tips voor het halen van je boodschappen

  1. Haal altijd boodschappen met een volle buik, om vele onnodige impulsaankopen te voorkomen.
  2. Gebruik de handscanner, dit scheelt veel in tijd en je wordt je bewuster van de prijzen.
  3. Haal de boodschappen die je veel gebruikt in bulk en grote verpakkingen, dit scheelt tijd en geld.
  4. Sorteer je boodschappen in de winkel al, door verschillende tassen te gebruiken, op ‘koelkast’ en ‘voorraadkast’. Zo heb je het lekker snel opgeruimd. Je hebt ook tassen voor in je winkelwagen met verschillende vakken, zelfs voor de diepvries.
  5. Haal zoveel mogelijk voeding dat slechts uit 1 voedingsmiddel bestaat. Zoals groentes, fruit, noten, zaden, havermout enz. Dit is een stuk gezonder dan sterk bewerkte voeding en het komt meestal met minder plastic.
  6. Haal zoveel mogelijk verpakkingsvrij. Hoe je dat kunt doen lees je in deze blog over verpakkingsvrij boodschappen doen. Je kunt ook boodschappen bestellen bij Pieter Pot . Zij leveren alle boodschappen verpakkingsvrij aan, al is er momenteel wel een wachtlijst voor.
  7. Ik hoop dat dit een logische tip voor je is, maar neem altijd een stevige boodschappentas mee zodat je geen plastic tasjes hoeft te kopen. Geef de tas thuis een vaste plek.

Tips voor het bijhouden van je budget voor je boodschappen

  1. Bestel de boodschappen online, zo kun je van te voren zien wat je uit gaat geven.
  2. Zet apps van verschillende supermarkten op je telefoon, zodat je kunt vergelijken en naar de aanbiedingen kunt kijken.
  3. Kijk wat je nog thuis hebt liggen en maak aan de hand daarvan een weekmenu en een boodschappenlijst.

Boekentips:

Moeders Minimalisme’s dagtaken

dagtaken

Lees hier meer over MoedersMinimalisme’s huishoudsysteem.

Heb jij nog een handige tip die hier niet bij staat? Laat het me weten!

Heb je een taalfout of een niet werkende link gezien in deze blog? Meld het me!

Laat hier je reactie achter!