Een maaltijdplan in 5 stappen

Ik wilde al een hele tijd een blog schrijven over maaltijdplanning. Maar dan wilde ik wel dat het echt voor mij zou werken. Ik heb heel wat videos over mealplanning bekeken en van alles thuis geprobeerd. En iedere keer weer kom ik op onderstaand systeem uit. Met dit systeem kun je iedere week in nog geen 5 minuten een maaltijdplanning maken.

En oh, wat vind ik deze maaltijdplanning ideaal! Het maakt letterlijk mijn leven een stuk eenvoudiger. Ik zou niet meer anders willen.

Bekijk echter onderstaande planning wel als een houvast. Het leven loopt nooit zoals je gepland hebt, dus ook niet wat je maaltijden betreft. Maar het geeft je wel een hele fijne basis.

Dit maaltijdplan is voor een vast menu voor vier weken, die je met enige aanpassing iedere maand weer gebruikt. Maar natuurlijk kun je het menu ook voor 3 of 8 weken maken. Het is maar net hoeveel inspiratie je hebt en hoe leuk je koken vindt. En misschien denk je, ah bah, ik wil op de dag zelf bepalen waar ik zin in heb. Ook prima! Dan is deze blog niet voor jouw bedoeld. Dit is bedoeld voor mensen die niet iedere dag willen hoeven nadenken over wat ze nu weer willen eten. Dit menu zorgt voor rust, eenvoud en efficiëntie.

Dit is mijn GreenBook, tevens mijn huishoudboek. Een GreenBook heeft uitwisbare pagina’s en kun je helemaal zelf samenstellen. Zó ideaal! Lees deze blog voor meer informatie over de GreenBook.


Stap 1: Maak een overzicht

Maak een maandoverzicht zonder data of een schema van vier weken. Je kunt dit online vinden of zelf maken. Zoek ook een vaste plek voor je maandoverzicht. In de keukenlade of op de koelkast. (handig is om dan dit magnetisch wit uitwisbare vel te gebruiken) Zelf gebruik ik mijn GreenBook. Klaar? Dan gaan we nu samen 4 x 7 dagen is 28 dagen vullen met maaltijden voor jouw gezin.

Stap 1: Zoek iets waar jij je maandmenu op in kan vullen. Via ourgreenstory kun je deze uitwisbare pagina’s bestellen voor in je GreenBook. Ook hebben ze speciale pagina’s waarop je een weekmenu kunt inplannen.


Stap 2: Voor 2 dagen koken

Soms heb je van die dagen dat je laat thuis bent en eigenlijk geen zin meer hebt om te koken of je hebt niet veel tijd meer omdat de jongste kinderen naar bed moeten. Wat is het dan heerlijk om het eten van gister nog even op te kunnen warmen. Dit scheelt weer zoveel stress. Bekijk welke dag dit voor jou is. Zet bij deze dagen ‘maaltijd van gister’ en zet bij de dagen ervoor zo’n 4 recepten die handig zijn om in bulk te koken. Denk daarbij aan gerechten als macaroni, (spaghetti)saus, soep of nasi. Lekker gemakkelijk om gelijk wat meer van te maken. Eet je liever niet twee dagen wat achter elkaar, vries het dan in en haal op donderdag de maaltijd van de week ervoor er uit. Bij deze stap heb je al 8 dagen van de maand gevuld. Makkelijk he?

Bij stap twee zoek je vier dagen uit waarop je voor twee dagen gaat koken.


Stap 3: Twee favorieten

Ieder gezin heeft wel een favoriete maaltijd wat bijna iedere week wel gegeten kan worden. Bij ons is dat aardappelen met wortelen en aardappelen met boontjes en een gehaktbal. Lekker Hollands en de kinderen zijn er dol op. Wanneer je 2 favoriete maaltijden hebt bedacht plan je deze om en om in op een vaste dag van de maand. Bijvoorbeeld de eerste dinsdag van de maand wortels, de tweede dag van de maand boontjes, de derde dinsdag van de maand weer wortels en de vierde weer boontjes. Op deze manier heb je weer vier dagen van de maand gevuld.

Bij stap 3 vul jij de twee favoriete gerechten in van je gezin. Deze deel je om en om in. Hier in het voorbeeld zijn wortels en boontjes ingevuld.

Stap 4: Nieuw recept

Om je vaste maaltijdplanning niet al te saai te maken plan bij deze stap 1 of meerdere dagen in om een nieuw recept te proberen. Misschien houd je van koken en wil je dit twee keer in de week doen. Of misschien ben je helemaal niet zo’n keukenprinses en houd je het bij 1 keer in de maand. Alles is goed. Indien het nieuwe recept je bevalt kun je het vervangen voor een ander recept in je maandplanning. En bevalt het niet, nou dan heb je toch weer eens iets anders geprobeerd!

In dit voorbeeld zijn twee dagen in gepland voor een nieuw recept. Misschien vind je 1 keer in de maand genoeg of misschien wil je het iedere week. Dat is aan jou.

Stap 5: Bedenk 4 themadagen

Voor de overige vier dagen bedenk je een thema dat bij jullie gezin past. Bij elk thema bedenk je vervolgens 4 recepten voor 4 dagen in de maand. Voorbeelden van thema’s kunnen zijn:

  • Pastadag
  • Rijstdag
  • Aardappeldag
  • Mexicaanse dag
  • Soep- en saladedag
  • Kliekjesdag
  • Snackdag
Dan kun je de overige dagen nog vullen. Om het jezelf gemakkelijker te maken kun je vier themadagen bedenken.

Nog 10 kleine tips voor je vaste maaltijdplanning

Tip 1: Schrijf je recepten uit

Met dit stappenplan heb je ongeveer 18 recepten nodig. Mijn advies is om deze recepten uit te schrijven en daarbij ook een lijstje te schrijven met alle ingrediënten. Schrijf ze bijvoorbeeld op je gelijnde uitwisbare pagina’s in je GreenBook of print ze uit en lamineer ze (dan kun je het schoonvegen). Het is handig om je recepten uit te schrijven voor drie redenen. De eerste is dat het super gemakkelijk is om je boodschappenlijst aan te vullen. Scheelt weer wat denkwerk. Ten tweede is het voor jezelf gemakkelijk, vooral wanneer je net besloten hebt een nieuw recept in te voeren. Ten derde is het ook gemakkelijk om je recept op het aanrecht te kunnen leggen, samen met alle ingrediënten, zodat ook je partner of je oudere kinderen zonder excuus de maaltijd op tafel kunnen zetten. Heb jij even tijd voor jezelf. 😉

Tip 2: Vervang recepten

Met 18 recepten houd je het simpel en overzichtelijk. Heb je genoeg gehad van een bepaald recept? Dan vervang je die natuurlijk net zo gemakkelijk. Probeer ook zoveel mogelijk met de seizoenen mee te gaan. ‘s Winters lekker boerenkool en zomers maak je er een salade van. Deze maaltijdplanning kun je natuurlijk ook op je ontbijt en lunch toepassen, mocht je dat handig vinden.

Tip 3: Inspiratie

Heb je geen inspiratie wat recepten betreft? Vraag vrienden en familie wat ze bijna iedere week wel eens eten.

Tip 4: Tijd

Zet rechtsboven bij je recepten hoelang het ongeveer duurt voordat je recept klaar is. Zo weet je hoe laat je ongeveer moet beginnen met koken.

Tip 5: De regel van 2

Volg de regel van 2 bij de producten die je veel gebruikt. Oftewel zorg dat je altijd twee stuks in huis hebt zoals bijvoorbeeld bij olijfolie, boter of melk. Zodra er 1 verpakking leeg is, koop je een nieuwe. Zo zit je nooit zonder.

Tip 6: Lunch

Heb je eten over? Eet het de volgende dag op als lunch.

Tip 7: Schildertape

Heb je eten over en doe je het liever in de vriezer voor een volgende keer? Doe een stuk schilderstape of washitape op het vriezerbakje en schrijf daar op wat er in zit, wanneer je het er in hebt gedaan en tot wanneer het goed blijft. Handig is ook om gelijk in je agenda op te schrijven wanneer je het restant op kunt eten, zo vergeet je niet dat het in de vriezer zit.

Tip 8: Google-kalender

Als je ook een google-kalender bijhoudt, kun je je maaltijden ook heel gemakkelijk daarin zetten. Je hoeft alleen maar herhaal -> aangepast -> 28 dagen in te stellen. En vergeet er niet leuke icoontjes bij te zetten. 🙂 Van worteltjes bijvoorbeeld of pasta of de Mexicaanse vlag als je wraps gaat eten. 😉

Tip 9: Gebruik een GreenBook als kookboekje

Zoals jullie weten heb ik een GreenBook als huishoudboek maar ik heb er ook nog eentje in mijn keuken liggen speciaal voor de recepten. Zo ideaal! Zo heb ik ze altijd bij de hand, kan ik ze altijd bijwerken mocht dat nodig zijn en als ik de boodschappen opschrijf pak ik het boekje er altijd even bij voor de ingrediënten. Voor wie de GreenBook nog niet kent benoem ik hier nog even de voordelen. Ook kun je hier mijn blog over de GreenBook die ik alweer een poosje terug schreef lezen.

Voordelen Greenbook:

  • De bladen kunnen er uitgehaald worden en op een andere plek er weer tussen ‘geklikt’ worden
  • Je kunt zelf je gehele Greenbook samenstellen
  • Tekst uitwissen kan met het gummetje achter op de pen of met het bijgeleverde doekje en wat water (of de bijgeleverde spray).
  • Er zijn verschillende bladen met opdruk verkrijgbaar zoals habittrackers, maand- en weekplanners en todo-lijstjes
  • Kaft uitzoeken naar keuze
  • Geen extra papier, kladblokjes en schriften meer nodig
  • GreenBook is duurzaam en fair trade geproduceerd in de EU
  • Verzending is zonder plastic
  • Mocht je student zijn; studenten kunnen een foto van hun studentenpas mailen naar wecare@ourgreenstory.com vanuit hun studentenmail om de code te ontvangen voor 10% korting.

Lees hier meer over het MM-huishoudsysteem.

Heb je een taalfout of een niet werkende link gezien in deze blog? Meld het me!

7 gedachten over “Een maaltijdplan in 5 stappen”

  1. Leuke manier om snel tot creativiteit en afwisseling te komen! Wij schrijven simpelweg op zondag samen wat ideeën op waar we zin in hebben, meestal voor ca. 5 dagen. Dan zijn we nog flexibel. Maar wij hebben dan ook geen ingewikkeld huishouden als nu alweer 7 maanden thuiswerkend stel zonder kinderen. Ik houd van afwisseling en koken, maar wel als ik er rustig de tijd voor heb, dus ook wij maken bijna altijd eten voor twee dagen.

  2. Dit vind ik echt een heel goed idee!! Want ben zeker langer dan 5 minuten bezig om de planning voor de week rond te krijgen en soms totaal geen inspiratie. Hier ga ik dit weekend eens mee aan de slag, ben echt enthousiast

Laat hier je reactie achter!