Wandel je fit!

Wist je dat wandelen hartstikke gezond is? En je hebt er lekker niets voor nodig! Alhoewel, een paar goede loopschoenen zouden geen overbodige luxe zijn.

Uit onderzoek blijkt dat wanneer je 10.000 stappen per dag zet je zo’n 7 jaren aan je leven toevoegt. Het blijkt zelfs nog effectiever dan 3 keer in de week naar de sportschool gaan. Waarom?

Omdat je met fitness vooral koolhydraten verbrandt maar weinig vet. Je gaat pas vet verbranden bij middelmatige inspanning op zo’n 60 tot 70% van je maximale hartslag. Met wandelen verbrand je zo’n 520 calorieën per uur. De verbranding start na zo’n 2.200 stappen. Dit komt neer op ongeveer 20 minuten lopen. Terwijl je met fitnessen slechts 250 calorieën per uur verbrandt.

De voordelen van wandelen

Maar naast het feit dat je er lekker calorieën mee verbrandt (en je er van afvalt mits je ook je voeding aanpast) heb je met 10.000 stappen per dag ook minder kans op ziektes, krijg je sterkere botten, word je beter geaard, meer ontspannen, word je immuunsysteem verbetert, verbetert het je bloedsuikerspiegel en je conditie, het is goed voor je spieren, het verbetert je creativiteit, het verlaagt je bloeddruk én wordt je er heerlijk vrolijk door. Er zijn teveel voordelen om op te noemen.

Hoelang doe je over 10.000 stappen?

De gemiddelde persoon loopt trouwens al 6.000 stappen per dag. Om die 4000 stappen extra er bij te krijgen zou je een half uur per dag extra moeten wandelen. 10.000 stappen staat gelijk aan ongeveer 7 tot 8 kilometer lopen. Ga je uit van een gemiddelde wandelsnelheid van 5 kilometer per uur (stevig doorstappen), dan betekent het dat je ruim een uur bezig bent om 10.000 stappen te halen.

Check ook: www.10000stappen.nl

 

5 tips om meer te gaan wandelen

  1. Neem vriendinnen mee

    Ik heb een aantal vriendinnen in de buurt wonen. Met iedere vriendin heb ik een vaste loopavond en zo kunnen we gelijk even bijkletsen. Het scheelt dat we in de buurt prachtig kunnen wandelen door de natuur.

  2. Wandel na je lunch

    Ik heb naar mijn werk meestal geen geschikte schoenen aan om te gaan wandelen. Maar ik vond dat dat geen excuus meer mocht zijn. Ik heb dus speciaal voor op kantoor wandelschoenen gekocht. In de pauze gaan ze aan en loop ik een flink stuk door het park.

  3. Loop wanneer je kunt

    Loop tijdens het telefoneren, wanneer je naar de winkel gaat, ga tijdens een afspraak met diegene wandelen, neem de trap in plaats van de lift en als je baby een dutje moet toen, neem hem/of haar mee in de kinderwagen naar buiten.

  4. Meten is weten

    Gebruik een stappenteller. Vaak zit die wel op je smartphone. Maar persoonlijk heb ik mijn telefoon niet altijd op zak, dus werkt het niet. Je kunt ook een losse stappenteller gebruiken of een sporthorloge. Houd je aantal stappen bij in bijvoorbeeld je agenda of notitieboekje. Lees meer over dit onderwerp in het boek ‘Fit met apps‘.

  5. Gebruik een stappenplan

    Denk je het niet vol te kunnen houden of heb je behoefte aan meer informatie of een stappenplan? Dan is het boek ‘Wandel je fit‘ zeker iets voor jou. (ook als e-book) Via verschillende testen en opdrachten breng je jezelf beter in kaart. Met concrete oefeningen en tips overwin je de obstakels die het aanmeten van nieuwe gewoonten in de weg staan. Zo wordt bewegen gemakkelijk en haalbaar voor iedereen. Met de testen, oefeningen, wandelprogramma’s en materiaaltips die je in dit boek terugvindt, kan je meteen aan de slag. Je realiseert niet alleen je doelen, maar ontwikkelt tegelijk een leuke en gezonde gewoonte die je echt volhoudt.

 

 

Geïnspireerd geraakt? Heel veel succes!

 

 

Heb je een taalfout gezien in deze blog? Meld het me!

3 thoughts to “Wandel je fit!”

  1. Er worden veel wandeltochten georganiseerd. Kijk eens op wandelkalender.nl voor wandelingen bij jou in de buurt. Je hoeft geen lid te zijn van een vereniging om aan die tochten deel te nemen. Veel wandelplezier!

Laat hier je reactie achter!