Bankafschriften minimaliseren

bankafschriften minimaliseren

Bankafschriften, gelukkig zijn ze nu meestal digitaal verkrijgbaar. Scheelt weer een hoop papierwerk in huis. Maar hoeveel bankrekenafschriften hebben we eigenlijk nog in huis liggen? Wat moeten we bewaren en wat niet? En moeten we digitale afschriften ook bewaren?

Minimaliseer je bankafschriften in 5 stappen

1) Zoek alle bankrekenafschriften op die je in huis hebt.

De een heeft alles netjes op volgorde in een map en de ander heeft hier en daar wat losse bankafschriften liggen. Sommigen hebben zelfs nog de bankafschriften van hun overleden familieleden bewaard. Hoe dan ook, zoek alles bij elkaar en leg het eens op tafel.

2) Zoek alle bankrekeningafschriften uit die ouder dan 5 jaar oud zijn.

De belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen, daarom is het verstandig om je bankafschriften ook 5 jaar te bewaren. Mensen met een eigen bedrijf en zelfstandigen zijn zelfs verplicht de bankafschriften tot 7 jaar te bewaren. Bankafschriften ouder dan 5 of 7 jaar kun je dus gerust weg doen. Zitten er afschriften tussen met een voor jou bijzondere waarde? Maak er dan een foto van, voor in je digitale memoriebox.

3) Doe alle oude afschriften door een papierversnipperaar.

Slechts 31% van de Nederlanders versnippert belangrijke papieren, terwijl het zo belangrijk is als je identiteitsfraude wilt voorkomen. Versnipper dus de bankafschriften die je weg wilt doen. Als je geen papierversnipperaar hebt kun je ze ook in de open haard doen of om je heen vragen wie er wel een goede papierversnipperaar heeft. Desnoods schaf je er zelf een aan, maar als je dat doet, koop dan wel een ééntje die goed versnippert, zoals deze. (goedkoop is vaak duurkoop bij deze machines) Zorg er in ieder geval voor dat je persoonlijke gegevens niet zo op straat komen te liggen.

4) Doe de bankafschriften die je nog wel moet bewaren overzichtelijk en op volgorde in een map.

De bankafschriften die minder dan 5 jaar oud zijn kun je in een map bewaren. Uiteraard doe je dit per persoon en in de juiste volgorde, zodat je alles gemakkelijk terug kunt vinden.

5) Download iedere maand je digitale afschriften en bewaar deze voor minstens 5 jaar op je computer

Als je je bankafschriften nog niet digitaal ontvangt, informeer hier dan snel naar bij je bank. Scheelt je veel papierwerk in huis. Echter, wanneer je je bankafschriften digitaal ontvangt, blijven deze maar 15 maanden beschikbaar. Vergeet dus niet deze op je computer op te slaan, want je bent verplicht om deze bankafschriften ook digitaal te kunnen laten zien. Uitprinten mag natuurlijk ook, maar dan nog moet je het digitaal kunnen laten zien. Maar uitprinten is voor ons, minimalistische moeders uiteraard geen optie, toch? 😉 Vergeet trouwens niet om regelmatig een back up van je computer te maken, anders heb je er alsnog niets aan. Als je de digitale afschriften niet opslaat en je hebt een afschrift nodig, kun je dit nog wel opvragen, maar daar moet je voor betalen. Bij de Rabobank is dat in ieder geval 5 euro per afschrift.

 

Heb je een taalfout gezien in deze blog? Meld het me!

One thought to “Bankafschriften minimaliseren”

  1. Tip voor degenen zonder kachel: vertrouwelijke papieren kan je ook veilig verbranden in de gootsteen. Mocht het vuur toch te groot worden, kan je het snel blussen met de kraan.

    En als je er elk jaar met de belastingaangifte een gewoonte van maakt om een afschriftenoverzicht van een heel jaar te downloaden, voorkom je dat je ze vergeet op te slaan.

Laat hier je reactie achter!