10 tips om je telefoongebruik te minimaliseren

Ik heb, en ik denk velen met mij, een soort van haat-liefderelatie met mijn smartphone. Ik vind hem superhandig, hij verrijkt mijn leven met al die handige apps en tegelijk heeft dat ding mij in zijn macht. Waarom moet ik om de haverklap toch altijd zo dwangmatig op mijn telefoon kijken?

Slaaf van je eigen telefoon

Wist je dat de gemiddelde smartphone gebruiker elke drie tot zes minuten op zijn telefoon kijkt? Er zijn zelfs mensen die echt helemaal niet meer zonder hun smartphone kunnen. Ze nemen hem zelfs mee naar het toilet. Ze zijn bang dat ze niet bereikbaar zijn of hem kwijtraken. Nomofobie noemen ze deze angststoornis. Slaaf van je eigen telefoon.

De gemiddelde smartphonebezitter checkt z’n telefoon 221 keer per dag. Wordt het niet eens tijd om ons brein wat meer rust te geven? Hoe krijgen we de controle weer terug over onze smartphones, zodat we ons weer kunnen focussen op belangrijkere zaken? (zie ook het filmpje onder aan het artikel) Dat kan door afspraken met jezelf te maken en eventueel jezelf te belonen wanneer het je gelukt is om jezelf aan die afspraak te houden. Smartphones zijn geweldig, maar we moeten vaak nog leren om hoe we er op de juiste manier mee om kunnen gaan. Het draait om controle en zelfbeheersing. Succes!

10 tips om je telefoongebruik te minimaliseren

1) Weet wat je telefoongedrag is

Ik dacht dat het bij mij wel een beetje meeviel. Totdat ik de app ‘Moment‘ installeerde en zag hoeveel uren (!!) ik per dag mijn telefoon gebruikte. Er zijn verschillende apps die je telefoongebruik (en die van je familieleden) kunnen monitoren. Zo krijg je inzicht in je telefoongebruik en kun je voor jezelf een limiet en/of doel opstellen.

2) Neem je mobiele telefoon ‘s avonds niet mee naar boven

Voorheen nam ik altijd mijn mobiele telefoon mee naar boven, omdat ik hem gebruikte als wekker. Maar daar ging mijn avondritueel. Voordat ik het wist zat ik een uur later nog op Facebook terwijl ik een mooi boek zou lezen. Ook moet je al die prikkels ‘s avonds nog verwerken waardoor je slechter kunt gaan slapen en is al die straling al helemaal niet bevorderlijk voor je gezondheid. (zie punt 10) Nu doe ik elke avond mijn telefoon beneden aan de lader en zet ik mijn wekker die op zonne-energie loopt. Zo valt de behoefte ook weg om ‘s ochtends bij het wakker worden als eerste op je telefoon te kijken. Je kunt met jezelf bijvoorbeeld afspreken om je telefoon pas na het ontbijt weer aan te zetten.

3) Houd je telefoon zo leeg mogelijk

Wat geldt voor je huis, geldt natuurlijk ook voor je telefoon. Houd alleen op je telefoon wat je daadwerkelijk nodig hebt, gebruikt en/of waar je gelukkig van wordt. De rest is exit. Wat niet op je telefoon staat, hoef je ook niets mee te doen, vraagt geen onderhoud/updates of aandacht. Zonder smartphone heb je natuurlijk helemaal meer vrijheid, maar dan mis je weer juist die apps die voor jou zo handig kunnen zijn.

4) Laat je telefoon eens vaker thuis

Ga je theedrinken met een vriendin? Laat je telefoon dan thuis of laat hem in ieder geval in je tas met het geluid uit. Doe dit ook als je uit eten gaat, naar een feestje of een vergadering hebt. Laat je niet afleiden door je telefoon. Laat hem lekker thuis of in je tas en geef je vriendin/oma/collega alle aandacht die hij/zij verdient. Wees sterk! Is het je gelukt? Beloon jezelf dan gewoon lekker met een stukje pure chocola o.i.d. 😉

5) Focus

Wanneer je iets moet doen, probeer je er dan ook helemaal mindfull op te focussen. Dit lukt het beste als je je telefoon gewoon uitzet. Moet je een verslag schrijven? Telefoon uit. Wil je een boek lezen? Telefoon uit. Spelletje doen met je zoon of dochter? Telefoon uit! Geef je je kleintje borstvoeding of de fles? Telefoon uit! Je gaat er echt niet dood aan! Na bijvoorbeeld dat uurtje zet je de telefoon gewoon weer aan. Gesprekje gemist? Dan bel je rustig terug. In plaats van je telefoon uit te schakelen kun je er ook voor kiezen op je telefoon op vliegtuigstand te zetten. Maar leg hem wel uit het zicht, zodat je niet tóch de neiging krijgt om hem toch even in je handen te nemen. Leer jezelf weer te focussen op wat echt belangrijk is.

 

tekening

 

6) Geen telefoon bij de maaltijd

Het spreekt waarschijnlijk voor zich, maar toch komt het nog zo vaak voor dat mensen aan tafel de telefoon erbij pakken. Zoals ook bij punt 5 gaat het hier ook om focus en quality-time. Proef bewust je eten en geef elkaar aandacht in plaats van je telefoon. En bovendien, wat voor voorbeeld wil jij je kinderen geven? Dus gaan jullie eten? Allemaal de telefoon op de kast! Oók als je alleen bent! 😉

7) Train je brein

Wanneer je een bliebje hoort van je telefoon, ga dan niet gelijk kijken. Train je brein. Leer jezelf niet als een braaf hondje gelijk je telefoon te pakken zodra je een geluidje hoort. Jij bent in controle weet je nog? Niet je telefoon. Dus wacht minstens een minuut voordat je handelt na een geluidje. Nog beter is het om alle notificaties gewoon uit te schakelen.

8) Zorg voor een alternatief

Wanneer je minder je telefoon in je handen wilt hebben, moet je wel zorgen voor alternatieven. Wanneer en waarvoor gebruik je je telefoon onnodig het meest? Zit je elke dag in de trein een beetje op Facebook en Twitter te scrollen? Maar lees je eigenlijk veel liever een boek? Zorg dan ook dat je een boek of e-reader bij je hebt! Check je altijd de tijd op je telefoon, waardoor je er weer op blijft hangen? Doe een horloge om! Of kies eens bewust er voor om niets te doen. Je hersenen hebben ook eens rust nodig, zo nu en dan. 😉

9) Bedenk voordat je je telefoon pakt wat je wilt gaan doen

Wil je je mail checken? Echt waar? Is dat niet handiger om te doen als je vanavond achter je laptop zit en je gelijk je mailtjes kunt behandelen? Wil je je Facebook checken? Alweer? 5 min geleden ook al! Vraag je zelf iedere keer, voordat je de telefoon wilt gaan pakken, wat je wilt gaan doen op je telefoon en wat je er mee wilt bereiken.

10) Wees je bewust van de straling

Er is al veel over geschreven, over de gevaren van straling. De één is gevoeliger voor straling dan de ander maar ik denk dat we het er allemaal wel over ééns zijn dat we onze hoofden als het op straling aankomt niet in het zand moeten steken. Uit onderzoek is gebleken dat straling erg schadelijk is voor sperma en ook met baby’s en jonge kinderen moet je erg uitkijken voor straling. En nee, ik wil niet beweren dat de straling van je mobiele telefoon jou gelijk ziek maakt, maar wees je bewust van het feit dat zo’n mobiele telefoon wel degelijk behoorlijk wat straling afgeeft. Wil je weten hoeveel straling jouw mobiele telefoon afgeeft? Kijk hier voor een overzicht.

Tip: Toe aan een nieuwe telefoon? Misschien is een fairphone (de smartphone met sociale waarden) iets voor jou? 

Boekentips:

machtdergewoonte

 

Macht der gewoonte

Wil jij je gewoontes veranderen en een productiever leven gaan lijden? Dan is dit boek precies iets voor jou. Goed, duidelijk en plezierig geschreven. Wetenschappelijk onderbouwd met een vleugje humor.

Voor € 17,50 hier te bestellen. (is geen e-book van)

 

 

 

 

steedsbeter

 

Steeds beter

In haar persoonlijke zoektocht naar het onderhouden van goede gewoontes en het breken met slechte, test Gretchen Rubin haar theorieën op zichzelf en haar omgeving. Of je nu meer wilt slapen, een project wilt afronden, gezonder wilt gaan leven, of nu echt wilt stoppen met te vaak naar je mobieltje staren: goede gewoontes kunnen je helpen. Rubins onweerstaanbare mix tussen onderzoek en zelfspot zorgt ervoor dat je wilt gaan werken aan je eigen gewoontes – al voor je het boek uit hebt!

Voor € 19,95 hier te bestellen. 
Bestel hier het e-book.

 

Heb je een taalfout gezien in deze blog? Meld het me!

4 thoughts to “10 tips om je telefoongebruik te minimaliseren”

  1. Zelf heb ik bewust nog geen smartphone gekocht. IK kan sms-en en bellen, dat is voldoende. Ik ben zo iemand die haar telefoon regelmatig niet bij heeft (regelmatig blijft die ‘s avonds of in het weekend als eens per ongeluk op mijn werk liggen) en ik begrijp niet hoe mensen kunnen stressen als ze hun telefoon vergeten zijn.Toch wel erg om je zo aan een ding vast te haken.

  2. Zo herkenbaar, ze lijken wel vergroeid met hun gsm. Ik heb er lang geen gehad ik heb nu een oude gsm voor noodgevallen met een belkaart. Als ze ons bellen is het op die van mijn man. Al krijgen we dan vaak te horen jullie nemen nooit op.Nee, inderdaad als we samen zijn is het tijd voor het gezin (zetten het doel bewust uit).
    Wij zijn altijd bereik baar we hebben een vaste lijn met antwoordapparaat. Wij houden van gezelligheid van een stem misschien gaan we niet genoeg met de tijd mee. Wij zijn dertigers.
    We krijgen het gewoon op onze zenuwen van mensen die liever 10x sms sturen dan even in gesprek te gaan en te bellen. De deur staat altijd voor iedereen open maar interessant doen is niet aan ons besteed. Zo als in het filmpje dat zie ik vaak gelukkig niet in onze vriendenkring. Zit daar maar tussen.

  3. Leuk om te lezen! Ik gebruik mijn telefoon heel graag, spotify, trello, dropbox en dat soort apps besparen me veel tijd van bijhouden van dingen op meerdere plekken. Paar hele praktische dingen die ik heb gedaan om minder afgeleid te worden: 1. pull ipv push (je mail wordt pas opgehaald als jij de app opent) 2. geen app voor facebook installeren (iets hogere drempel vind ik fijn) 3. notificaties uitzetten (van mail kan je naast geluidjes ook het symbool voor nieuw binnengekomen uitzetten) 4. geluid uitzetten van je telefoon, en, heel flauw misschien, maar instagram etc, staan in 2 submapjes. Dus het is te vinden, maar digitaal net iets minder voor het grijpen 🙂

  4. Ik en mijn vriendin mogen allebei wel wat minder op onze telefoons zitten. Heel asociaal vind ik het, maar ik blijf het maar doen. Ik zal de tips zeker gaan gebruiken. Ik hoop dat het lukt om dan te minderen. Wat mijn vriendin betreft, mag ik het niet eens wagen om hiermee te komen. Dan is het een kwestie van helemaal ophouden en naar de telefoon reparatie gaan. Achja, vrouwen.

Laat hier je reactie achter!