Keuzes minimaliseren

Keuzes maken, we doen het de hele dag door. Keuzes maken, groot of klein, het hoort bij het leven. We staan er vaak niet bij stil, maar het kost best veel energie en tijd. Soms kom je er niet onderuit en moet je een belangrijke keuze maken. Maar vele alledaagse keuzes zijn prima minimaliseren zodat we meer tijd en energie overhouden voor wat we echt belangrijk vinden.

Wist je dat wanneer we teveel en te vaak beslissingen moeten nemen we daardoor ‘beslissingsmoeheid’ kunnen krijgen? Je hersens worden moe van het maken van alle keuzes. We maken daardoor vaak de verkeerde keuzes. Bijvoorbeeld: na lang twijfelen koop je toch die te dure jas die je eigenlijk achteraf helemaal niet mooi vindt. Te veel keuzes hebben ook invloed op onze productiviteit en we kunnen ons erdoor overweldigd voelen en er stress van krijgen.

We willen allemaal graag een simpeler leven en gelukkig zijn. Hoe zou je dat kunnen bereiken? Begin eens met de volgende 6 tips om je keuzes in je dagelijks leven te minimaliseren.

 

 

6 tips om je dagelijke keuzes te minimaliseren

1) Minimale garderobe

Het begint al ’s ochtends als je voor je kledingkast staat. Wist je dat de gemiddelde vrouw gemiddeld een jaar van haar leven in/voor haar kledingkast doorbrengt? Dat komt omdat de gemiddelde vrouw gemiddeld 16 minuten nodig heeft om haar kleding uit te zoeken. Zeg nou zelf, dat is toch zonde van de tijd! Zou je die tijd en energie niet liever in iets steken wat je echt belangrijk vindt? Waarom niet gewoon een minimale garderobe? Ook de succesvolle oprichter van Facebook, Mark Zuckerberg, trekt iedere dag een grijs t-shirt aan. Waarom? Omdat hij zich dan richten op wat hij belangrijk vindt; in zijn geval Facebook.

2) Vast week/maandmenu

Routine kan je leven gemakkelijker maken. Denk je vaak na over wat je zult eten? Waarom maak je niet een schema met vaste en gezonde vooraf bedachte gerechten? Dit kun je zo simpel of uitgebreid maken als je wilt. Je kunt iedere dag het zelfde gezonde ontbijt eten, maar je kunt ook een weekschema maken waarbij je bijvoorbeeld iedere donderdag voor havermout kiest en iedere zondag voor pannenkoekjes. Of voor het avondeten iedere woensdag bijvoorbeeld iets met rijst (maak 4 verschillende menu’s) en iedere donderdag een ovenschotel waarvan je ook 4 gerechten hebt klaarliggen. Dit kun je ook met je drinken doen. Hoeveel theesoorten hebben we tegenwoordig wel niet in huis? Drink bijvoorbeeld iedere ochtend groene- en iedere avond rooibosthee. Door op deze manier je eetgewoontes te standaardiseren (maar mét variatie) weet je altijd wat je voor boodschappen moet halen en hoef je nooit meer na te denken over wat je moet eten.

Minimalist Babauta kookt altijd voor 4 dagen vooruit en eet dan regelmatig een paar dagen achter elkaar het zelfde. Bedenk wat goed bij jou past.

 3) Minimaliseer al je spullen

Door het hebben van veel spullen moet je automatisch veel keuzes maken. Welke lippenstipft draag je vandaag? Met welke pen ga je schrijven? Welke tas neem je mee? Uit welke mok ga je drinken? Minimaliseer je spullen. Bewaar van alles niet meer dan nodig is en je keuzes zullen automatisch ook geminimaliseerd worden. Wanneer je meer dan één van iets nodig hebt, denk daarbij aan bijvoorbeeld je sokken, kun je daar prima 10 dezelfde van hebben.

4) Minimaliseer je afspraken

Soms is je agenda zo vol dat je keuzes moet maken. Ga je vanavond naar je cursus, naar je yogales of naar de verjaardag van je nichtje? Door je leven niet vol te proppen met afspraken houd je makkelijker overzicht en hoef je minder keuzes te maken. Soms kom je er niet onderuit en heb je meerdere afspraken op een dag. Ga dan bij je zelf na waar je gelukkig van wordt en waar je een goed gevoel bij krijgt. Of kijk naar wat je energie geeft en wat je energie kost. Soms helpt het ook om gewoon simpelweg bijvoorbeeld 1 weekend of een vaste dag in de maand / week een kruis te zetten in je agenda. Als iemand vraagt of je die dag kunt afspreken zeg je steevast “nee sorry dat lukt niet” (want kruis) zo creëer je een “buffer” van vrije tijd in je leven. Op de “kruisdag” zelf kun je alsnog besluiten op de uitnodiging in te gaan.

5) Maak een boodschappenlijst

Ga je boodschappen doen? Het is cliché, maar neem een boodschappenlijst mee! (hé, dat rijmt!) Met een boodschappenlijst hoef je niet meer in de winkel te kiezen. Nog handiger is om een basis-boodschappenlijst te maken. Vaak heb je ook boodschappen die je iedere week weer haalt, zoals bijvoorbeeld brood of bananen. Zet deze op je basis-boodschappenlijst. Maak daarnaast nog een lijst van boodschappen die je niet standaard elke week haalt. Zo hoef je minder bij te houden. Ook handig is om je partner de basis-boodschappen te laten halen en jijzelf de variabele boodschappen. (of andersom)

Voor kleding geldt eigenlijk hetzelfde. Heb je een t-shirt nodig? Haal dan ook alleen een t-shirt. Nog handiger is om slechts 1 of twee winkels te bezoeken. Online winkelen is ook handig. Zo koop ik mijn kleding vrijwel alleen bij (web)shops die fairtrade kleding verkopen zoals ‘Wat Mooi’.

6) Maak dagelijkse routines

Heb je op een dag zoveel te doen en kun je daardoor niet meer kiezen wat eerst en laatst te doen? Maak routines! Zoals dit avondritueel. Of maak een dagplanning en stel jezelf limieten op zodat je niet te lang met iets bezig bent en je ook tijd vrijmaakt voor wat je ook belangrijk vindt.

 

Ben je op zoek naar meer ontspanning, innerlijke rust, kracht en energie?  Doe de e-cursus ‘Nooit meer zorgen of stress

Heb je een taalfout gezien in deze blog? Meld het me!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *