Het perfecte avondritueel voor moeders

avondritueel

 

Als je moeder bent, ben je zelden alleen. Altijd genoeg te doen en altijd gezellig de kinderen om je heen. Soms vergeten we daardoor de balans te bewaren voor onszelf. ’s Avonds zijn we moe, blijven lang achter de computer of tv hangen en gaan uitgeput naar bed. Maar dit kan anders. Wil je elke dag een fijn moment voor jezelf, een moment van bewustwording, ontspanning en van loslaten? Probeer jezelf dan eens een goed avondritueel aan te wennen. 

Een nieuw avondritueel volgen is niet op de één op andere dag een automatisme. Ik raad je dan ook aan om geduld te hebben, het desnoods in kleine stapjes op te bouwen, het ritueel aan te passen naar je eigen behoeften en het ritueel uit te printen en op te hangen.
Het effect van een avondritueel is net als het zogenaamde Pavlov- effect. Hoe vaker je dit avondritueel zult herhalen, des te beter je lichaam weet dat het bijna moet gaan slapen. Maar ook door de dag-afbouw en de zelfreflectie creëer je een betere nachtrust. Je zult zien dat je beter in balans komt, beter slaapt en daardoor weer een stukje gelukkiger wordt. Let wel: begin ca.3 kwartier voordat je normaal gaat slapen met je avondritueel, zodat je niet te moe bent om alles uit te voeren en je genoeg slaap krijgt.

Het perfecte avondritueel voor moeders in 5 stappen

Stap 1) Het badkamerritueel (15 min.)

Het perfecte avondritueel begint in de badkamer. De badkamer is een ruimte die staat voor reiniging en loslaten. In dit kwartier kun je even bewust aandacht schenken aan jezelf. Eventjes geen kinderen, geen man en geen gedoe. De deur op slot en alleen eventjes jij.

Tip: Kun je moeilijk alle gebeurtenissen van overdag loslaten? Neem dan ’s avonds een douche in plaats van ’s ochtends. Dat bespaart overigens ook tijd in de ochtend. Om tijd en water te besparen kun je gebruik maken van een waterbesparende
douchekop en/of een douchewekker.

Tip: Of je nu make-up gebruikt of niet, het is altijd verstandig om ’s avonds je gezicht te reinigen. Je kunt dit doen met een washandje of wasbare wattenschijfjes (scheelt afval), een beetje water en een veeg door de kokosoliepot. Laat in plaats van nachtcrème ’s avonds een laagje kokosolie op je gezicht achter. Dit hydrateert, is antibacterieel (helpt tegen puistjes)  en ’s ochtends heb je een mooie zachte huid.

Tip: Ik wou echt dat dit ding eerder was uitgevonden. Ik weet zeker dat ik daarmee de gaatjes in mijn tanden had kunnen voorkomen. Gebruik voordat je gaat poetsen de waterflosser en poets je tanden daarna met eigengemaakte tandpasta. Heb jij snel gaatjes? Dan raad ik je zeker aan om dit boek te gaan lezen.

Tip: Vergeet niet na het douchen ’s ochtends of ’s avonds de badkamer netjes achter te laten. Alle was in de wasmand, spray de wasbak en spiegel met de zelfgemaakte natuurlijke badkamerspray* en neem deze met je handdoek af. Op deze manier heb je altijd een nette en schone badkamer. (lees dit voor meer tips)

* Zelfgemaakte badkamerspray maak je door een plantenspuit voor de helft te vullen met water en de andere helft met schoonmaakazijn en een paar druppels etherische teatreaolie (helpt tegen schimmel) en lavendelolie (voor de lekkere geur).

Stap 2) Sluit af (5 min)

Het is goed om letterlijk de dag af te sluiten en je klaar te maken voor de nacht. Steeds hetzelfde ritueel helpt je lichaam om slaperig te worden. (pavlov-effect) Hierbij een aantal handelingen die je zou kunnen doen om de dag af te sluiten.

Dag zon
Sluit je af van de buitenwereld en sluit je gordijnen. Wanneer het goed donker is in je slaapkamer, begin je melatonine aan te maken. En dat is precies wat je nodig hebt voor een goede nachtrust. Goede verduisterende gordijnen zijn dan ook erg belangrijk in een slaapkamer. Wanneer je een raam van VELUX hebt kun je heel gemakkelijk online een verduisterend gordijn op maat bestellen via www.veluxshop.nl. Want het kleinste beetje maanlicht of straatverlichting kan je nachtrust al verstoren. Wat ik ook iedereen kan aanraden is een hor, zodat je de slaapkamer altijd kunt luchten zonder dat enge spinnen en vervelende prikmuggen de kans krijgen je nachtrust te verstoren.

Kleding klaarleggen
Het is ideaal om ’s morgens niet te hoeven nadenken over wat voor kleding je die dag aan zal trekken. Als je een minimale garderobe hebt, zal dat zowiezo niet zo’n grote moeite zijn, maar toch kan het fijn zijn om je kleding ’s avonds al klaar te leggen.

Wekker zetten
Voorheen zette ik altijd de wekker op mijn mobiele telefoon. Maar het gevaar daarvan is dat je ook nog even je mail en social media gaat checken. (en daar gaat vervolgens je avondritueel) Tegenwoordig laat ik mijn telefoon altijd beneden aan de lader en heb ik
een wekker op zonne-energie. Bevalt me prima! Deze wekker heeft lekker geen snoer, is licht van gewicht, heeft een fijn alarm én ik laat mijn avondritueel niet verstoren door prikkels van buitenaf.

Kaarsje aan
Zoals je hier kunt zien steek ik ’s avonds vaak even een bijenwaskaarsje aan, voor tijdens de volgende stap, het loslaten. Het geeft sfeer en het ontspant je. Denk er wel om dat je dit heel veilig doet! Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een kaars op batterijen of een gedimd lichtje.

Stap 3) Laat los (10 min.)

Tijdens stap drie is het tijd om alle gebeurtenissen van die dag los te laten en je hele hoofd leeg te maken. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren en het is maar net wat goed bij jou past. Hierbij een aantal opties.

* Yoga
Je kunt op Youtube genoeg filmpjes vinden van yoga-oefeningen die speciaal geschikt zijn voor het slapen gaan. Maak er een aantal eigen (schrijf ze desnoods op), zodat je geen beeldscherm bij de hand hoeft te hebben. (Zie ook hier op mijn pinterestpagina)
* Meditatie
Er wordt ontzettend veel onderzoek gedaan naar mensen die mediteren. Er wordt gezegd dat mensen die mediteren o.a. beter in balans zijn, zich beter kunnen concentreren en gezonder zijn. Hoe dan ook, mediteren kun je leren. 😉 Ga zitten, doe je ogen dicht en oordeel niet over je gedachten. Als er gedachten komen, zet ze op een wolk en laat de wolk weer wegdrijven. Je kunt ook gaan letten op je ademhaling, gaan tellen of luisteren naar rustgevende muziek.
* Massage
Kijk je mannetje even lief aan en vraag of hij je wil masseren met wat natuurlijke massage-olie. Wist je dat uit onderzoek blijkt dat een massage geven ook erg ontspannen werkt? Altijd al eens willen leren hoe je nu een goede massage geeft? Misschien is dan deze online cursus iets voor jou.
* Schrijven
Ga zitten en schrijf op wat in je op komt. Of dit nu steekwoorden zijn, een complete to-do list of een gebeurtenis. Het is een goed idee om een notitieboekje in je nachtkastje te bewaren, zodat je altijd de mogelijkheid hebt om je hoofd leeg te schrijven.
* Bidden
Zoals je misschien wel eens ervaren hebt, ontspant een gebed. Of je nu gelovig bent of niet. Het is een prima manier voor zelfreflectie en loslaten.

Stap 4) Lezen (15 min.)

Wist je dat lezen één van de meest stressverlagende bezigheden is?
Persoonlijk houd ik van boeken die me helpen bij mijn persoonlijke ontwikkeling. Bijvoorbeeld boeken over het minimalisme. 😉

Stap 5) Ga slapen

Welterusten!
Tip: Train jezelf om je dromen te onthouden. Erg leuk en leerzaam. Meer weten hierover? Lees dan dit boek.

Ik stuur je graag nóg meer minimaliseer-tips toe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *