crop person demonstrating clothes for child

‘Opgeruimd’ Recensie van het boek van Marie Kondo

opgeruimd

Heb jij het gevoel altijd maar aan het opruimen te zijn? Dat je net alles aan kant hebt en dat je vervolgens weer van voor af aan kunt beginnen? De Japanse Marie Kondo beweert in haar boek ‘Opgeruimd’ dat dit allemaal verleden tijd is als je haar adviezen opvolgt.

Ze noemt het woord ‘minimalisme’ niet één keer in haar boek, maar eigenlijk komen haar adviezen op hetzelfde neer, namelijk: bewaar waar je echt van houdt en doe de rest weg. En wat doe je volgens Marie dan met die spullen waar je echt van houdt? Eigenlijk precies wat ik al zeg: er van houden. Maar dan ook letterlijk!

Ik citeer uit haar boek:

“Elke dag als ik thuiskom uit mijn werk volg ik de volgende routine. Eerst doe ik de voordeur open en zeg tegen mijn huis:’Ik ben er weer!’ Terwijl ik de schoenen oppak die ik gisteren heb gedragen en in de hal heb laten liggen, zeg ik ‘Bedankt voor het harde werken’, en ik zet ze in de schoenenkast. — Ik doe mijn jasje en jurk op een knaapje, zeg ‘Goed gedaan!’ en hang ze tijdelijk aan de deurknop van mijn kledingkast.”

Respect voor spullen in ‘Opgeruimd’

Eerlijk gezegd moest ik hardop lachen om bepaalde alinea’s uit haar boek. Het is wat een vreemde vogel, die Marie. Maar eigenlijk, als je er bij nadenkt is het zo vreemd nog niet. We gaan vaak maar ruig met onze spullen om omdat we ze toch wel nieuw kunnen kopen of er genoeg van hebben. Maar wat als we onszelf eens aanleren om onze tas eens na de werkdag netjes en leeg terug te hangen op zijn eigen plekje? Wat als we onze kinderen eens leren niet zo de fiets neer te gooien of de schoenen zo los door de hal te schoppen? Wat als we allemaal een beetje meer respect voor onze spullen zouden hebben?

10374023_10204719747687282_7504686688567826039_nOver de inhoud van ‘Opgeruimd’

Het boek ‘Opgeruimd!’ bestaat uit vijf hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk legt ze uit waarom we er toch altijd zo’n moeite mee hebben om ons huis netjes te houden. Ze is niet zo van het ‘zo nu en dan een beetje opruimen’ maar ze is meer gelijk van de grote aanpak; opruimen die hele handel! Het tweede hoofdstuk is mijn favourite hoofdstuk, het minimaliseren. Al noemt zij het gewoon nog lekker ‘het weg doen van spullen’. Het derde hoofdstuk gaat over hoe je opruimt per categorie. En daar komen zeer bijzondere adviezen aan bod. T-shirts mogen bijvoorbeeld niet gestapeld worden, want dan voelt het onderste shirtje zich zo geplet. Mijn advies zou dan eerder zijn: zorg voor een minimale garderobe en dan hoeft geen enkel kledingstuk zich geplet te voelen. 😉 Maar goed, het is haar boek natuurlijk. (Die van mij is nog onderweg.) Het vierde hoofdstuk gaat over opbergen, een hoofdstuk waar veel mensen wat aan zullen hebben. En het vijfde en laatste hoofdstuk gaat over het magische effect dat minimaliseren en opruimen op je leven heeft.

Opruim-adviesbureau

Het opruimen zit Marie in haar bloed. Ze was al erg jong toen ze er mee begon en heeft door de jaren heen veel ervaringen opgedaan. Momenteel heeft ze een adviesbureau dat mensen leert hoe ze hun rommelige huizen kunnen transformeren in ruimtes vol rust en inspiratie. Diezelfde adviezen geeft ze ook in haar boek. Het zijn soms wat vreemde, maar vaak ook hele goeie tips, zoals: geef alles (maar dan ook echt alles) een eigen plek, waardeer je bezittingen en verminder tot het klopt.

Hoewel het boek soms wat typisch Japans is, nooit over het milieu of kringloopwinkels wordt gesproken en Marie soms eh… nou ja, daar kom je zelf wel achter, leest het boek lekker door en geeft het je enorm veel inspiratie en energie om ook thuis haar adviezen toe te gaan passen. Echt een aanrader! Ik heb al veel gelezen heb over opruimen maar hier zaten toch echt weer mooie eye-openers in.

Vind jij het ook vervelend dat je thuis ook maar altijd aan het opruimen bent? Dan raad ik je haar boek zeker aan. Je kunt het boek ‘Opgeruimd’ hier via bol.com bestellen. En niet vergeten om het boek, als je het uit hebt, weer te verkopen of door te geven he? 😉 Anders is het weer +1.

Heb je een e-reader? Koop dan het e-book! (goedkoper, beter voor het milieu en je hebt een ding minder in huis)

Wil je graag leren om te minimaliseren? Dan zijn deze twee e-books zeker iets voor jou:

Bekijk hier de trailer van het boek:

Heb je een taalfout of een niet werkende link gezien in deze blog? Meld het me! Zoek je me ook gezellig op Instagram op voor handige tips over minimaliseren en huishouden? -> dieuwke_moedersminimalisme

Op de hoogte blijven van alle nieuwe berichten?

Meld je dan nu aan! (afmelden kan altijd en ik beloof: geen spam!)

Voeg je bij 1.154 andere abonnees

2 gedachten over “‘Opgeruimd’ Recensie van het boek van Marie Kondo”

1. Ik ben van nature een vrij opgeruimd mens, wat tot uitdrukking komt in mijn huis. Voordat we kinderen kregen waren de veranderingen van het seizoen goede momenten om het huis te onderwerpen aan een opruimronde. Het is belangrijk dat alles in huis een plekje heeft zodat je het na gebruik gelijk kunt terugleggen en spullen geen kans krijgen om rond te gaan slingeren.
    Nu we opgroeiende kinderen hebben is het een ander verhaal, je blijft opruimen met kinderen die in de groei zijn en opgroeien. Maar goed de vakanties zijn uitgelezen om slaapkamers onder handen te nemen en die spullen te verwijderen waar niet meer mee wordt gespeeld. Een klein deel wordt bewaard en de rest gaat naar vrienden of kringloop. Ik heb als stelregel, zodra er iets nieuws in huis komt, dan moet er ook iets uit. Vooral met kleding is dit een goed streven, zo hou je de kasten netjes en overzichtelijk.

Laat hier je reactie achter!